Wat kan ik doen met kwartjes, dubbeltjes en stuivers uit het guldentijdperk?

Ik vond laatst een zak vol kwartjes, dubbeltjes en stuivers uit het guldentijdperk. Ze zijn niet bijzonder, ik had ze gespaard. Weet iemand wat ik ermee moet? Bij de Nederlandse Bank kan je ze namelijk al sinds 2007 niet meer omruilen.

Toegevoegd na 6 dagen:
Het gaat om munten uit de jaren 1980 en 1990. Het zijn dus helemaal geen bijzondere munten (niet van zilver, niet antiek).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.8K

Antwoorden (7)

Bewaren, misschien gaan we ooit nog terug naar de gulden :p en anders misschien als oud ijzer aanbieden of bewaren tot ze schaars zijn geworden en gewild bij verzamelaars.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ze zelf bewaren, je kan ze aan kinderen geven om mee te spelen, je kan het als symbolisch kaartgeld gebruiken, je kan het ingraven, zodat archeologen over 100 jaar ook een lolletje hebben... of gewoon in de kast laten liggen, het eet geen brood.

Toegevoegd na 1 week:
Na je aanvulling weet ik het zeker: begraven in je achtertuin, hebben de volgende bewoners over 100 jaar nog wat leuks te vinden ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Munten verzamenling beginnen en die guldens omruilen voor andere munten van andere verzamenlaars
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sparen, of aan iemand anders geven die ze misschien wel spaart
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kun je tot 2032 inwisselen bij de bank.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh nee, dat geldt alleen voor biljetten, was ik even vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens bij de Nederlandse munt, zitten geloof ik in Apeldoorn. Misschien kunnen die je wat verder helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- van mij, je roept zomaar iets zonder het te weten. Even google en je vindt: Uw oude guldenmunten kunt u niet meer inleveren voor euro’s bij De Nederlandsche Bank. En bij die DNB kon je dus eerder nog je oude munten brengen, en nu alleen nog maar oud gulden-papiergeld. De Nederlandse Munt zit trouwens niet in Apeldoorn maar in Utrecht en: De Koninklijke Nederlandse Munt, gevestigd te Utrecht, is in Nederland, sinds 1807, de enige instantie die muntgeld mag slaan en doen uitgeven. Ze maken het geld, maar je kunt het daar niet inleveren. Net zoals een drukkerij niet z'n eigen spullen verkoopt, maar dat je daarvoor naar een winkel moet. Nog maar een link dan, wat je er wel mee doen kunt: http://www.plusonline.nl/geldenrecht/artikelen/artikel/429/harde-euros-voor-uw-guldens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey minnetje! Als je toch zo goed bent met Google had je deze ook wel gevonden: http://www.muntwisselkantoor.nl/ Ze zijn gespecialiseerd in het verhandelen (aankoop en verkoop) van allerlei munten en ze zitten in? Juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paulost: dan was het slim geweest als je dat zelf in je antwoord had gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het rechtvaardigt natuurlijk de kortzichtige reactie van mendy niet. Mijn antwoord was gewoon goed, maar met een link erbij was het niet alleen beter maar ook minder verwarrend geweest ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn uitgebreide en geheel juiste reactie zul je bedoelen :-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
va mij ook een min... want dit muntwisselkantoor handeld in bijzondere munten, niet zomaar munten die je in een zak onder je bed vandaan trekt...
Even Googlen en je weet het: ik tikte in "gulden munten inleveren" en kreeg heel veel sites die ze bv opkopen. Eentje zet ik hier bij in de link.