Klopt het dat er op een particuliere factuur van UPC de BTW niet apart wordt vermeld?

Bij aanschaf van een internetaansluiting moet er een keuze worden gemaakt tussen een particuliere of een zakelijke aansluiting. Een zakelijke aansluiting kost € 40.- ex. BTW, een particuliere aansluiting € 42.50 inclusief BTW. Het internet wordt gebruikt voor zakelijke doeleinden. De helpdesk van UPC adviseert om een zakelijke aansluiting te nemen, omdat op de factuur van de particulier de BTW niet separaat wordt vermeld en de voorbelasting dus niet kan worden afgetrokken. Dit is naar mijn idee een oneigenlijk verkoopargument. Per saldo is de zakelijke aansluiting immers € 4.29 ex. BTW per maand duurder. Is UPC niet verplicht om ook de particulier een BTW nota de vestrekken als deze hierom verzoekt?

12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Het is niet verplicht voor een ondernemer om een factuur met btw uit te reiken als het een levering aan een niet-ondernemer betreft.
De particulier heeft denk ik geen belang bij een factuur met btw. Als hij dat wel kan aantonen, dan dient de ondernemer m.i. een factuur met btw uit te reiken.

NB Of de btw op de factuur staat of niet, of helemaal geen factuur met btw wordt uitgereikt, de ondernemer moet hem afdragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 facturen aan particulieren zijn niet verplicht; als ze wel uitgegeven worden dan zijn ze vormvrij: de leverancier mag zelf weten wat ze erop zetten
Bovenstaande klopt niet helemaal.

Bij een particulier abonnement wordt de BTW over het totale factuurbedrag namelijk apart op de eerste pagina van de factuur vermeld.

Op de factuurspecificatie van een particulier abonnement worden alle bedragen inclusief btw vermeld.

Bij een klein zakelijk abonnement ontvangt u echter een factuurspecificatie waarop de kosten zowel inclusief als exclusief btw worden vermeld

De tarieven voor onze klein zakelijke abonnementen wijken inderdaad af van onze particuliere abonnementen. Er gelden echter andere voorwaarden voor klein zakelijke abonnementen, deze vindt u hier:
http://business.upc.nl/algemene-voorwaarden/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het apart melden van BTW op een factuur is alleen van belang voor een ondernemer die die factuur krijgt. Die mag namelijk de in rekening gebracht BTW terugvragen bij de fiscus.

Bij een particulier ( eindgebruiker ) is dat niet zo. Daar mág de BTW wel apart op de factuur staan, maar dat hoeft niet.
Een ondernemer moet echter wel ALTIJD zijn prijs kenbaar maken ( in advertenties bijv ) inclusief BTW. Vermeldt hij een prijs exclusief BTW dan moet dat er expliciet bijstaan!

Het argument wat je noemt van UPC is echt kul. Je KUNT als particulier nooit BTW aftrekken, ook al neem je een zakelijk abonnement ( als dat al kán, want bij een zakelijk abonnement moet je misschien wel je KVK nummer opgeven )

UPC is niet verplicht om je een nota met BTW te sturen als je daarom als particulier verzoekt, maar zouden dat wel kúnnen doen. Als je wilt weten hoeveel BTW er IN het totaalbedrag zit dan reken je 19/119 x het bedrag.
Voorbeeld:
Prijs exclusief BTW=100 euro. BTW =19% dus 19 euro.
De totale ( eindgebruiker ) prijs die je betaalt is 119 euro.
De BTW die IN de 119 euro zit= 19/119 x 119 = 19 euro.