Wat zijn de vaste lasten bij een leegstaand huis?

Samen met mijn vriend woon ik in een huis dat te koop staat. Wij hebben met de eigenaar (familie van hem) afgesproken gas, water en licht te betalen. Nu komen er een hoop rekeningen op ons bordje mbt belastingen en heffingen.

Ik vroeg me af welke rekeningen de eigenaar ook zou krijgen (& of de hoogte daarvan zou verschillen) wanneer het huis onbewoond zou zijn?
We krijgen het idee dat de eigenaar het wel handig vind dat wij die rekeningen betalen (inmiddels +500 euro, na 3 maanden), terwijl dat niet de afspraak was.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Betalen jullie ook huur?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee we betalen geen huur, omdat het huis nogal wat mankementen heeft. Nu gaat het mij erom dat de afspraak was dat wij g/w/l zouden betalen & vervolgens ook heffingen en belastingen op ons bordje krijgen. Krijgt de eigenaar deze bedragen ook wanneer het huis leeg staat? Want dan wil ik dat hij ze betaalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een interessante vraag. Veel GV-er vinden dat je al goedkoop woont en daarom "niet moet zeuren", maar ik vind dat je dat los van elkaar moet zien.
Mijn huis heeft een jaar in de verkoop gestaan (inmiddels verkocht) en ik stond al ingeschreven op mijn nieuwe adres. Het stond dus leeg, al stonden er wel meubels ed.
De onroerendzaak belasting gaat gewoon door evenals de waterschapslasten, omdat dit voor de eigenaar is, of hij er nou woont of niet.
Ik kreeg geen andere aanslagen meer van de gemeente omdat er niemand woonde. Die aanslagen krijg je alleen als er iemand op dit adres staat ingeschreven.
Staan jullie er ingeschreven?

Het beste antwoord

De vaste lasten voor een leegstaand huis zijn de Onroerend- zaakbelasting en de waterschapslasten. Die gaan door, al is het onbewoond. Dat weet de eigenaar ook en ik ben van mening dat hij die zelf moet betalen en niet op jullie bordje moet neerleggen.
Als jullie er staan ingeschreven en er komen bewonerslasten binnen zoals de afvalstoffenheffing, rioolbelasting e.d. dan is het reeel als jullie die voor je rekening nemen, want die kosten zou hij anders niet hebben gehad.

Toegevoegd na 18 minuten:
De vastrecht kosten van de energie + water zijn ook doorlopende kosten. Het ligt er aan wat jullie hebben afgesproken wie die kosten betaalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als je hebt afgesproken gas water en licht te betalen dan is dat ook wat je moet doen en verder niet. Maar Je hebt natuurlijk altijd de onkosten voor onroerendgoedbelasting enzovoort. Maar eerlijk gezegt vind ik €500,00 in de 3 maanden een koopje om te wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je woont in een huis. Normaal als de eigenaar jullie niet in het huis had laten wonen had hij gas water elektriciteit moeten betalen. Nu betalen jullie dat omdat jullie het gebruiken niet hij. Daarnaast krijg iemand als hij daar woont gemeente belastingen te betalen en ozb. Lijkt me ook logisch dat jullie dat nu betalen. € 500 in drie maanden is niet duur.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je nog geen huur betaald dan ben je helemaal goedkoop uit. De huur is tegenwoordig ook gauw € 600 per maand
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OZB is voor de eigenaar, NIET voor de gebruiker(s).
ronron1212
13 jaar geleden
Normaal gesproken wel Hippo maar in dit geval denk ik dat ze daar voor niets wonen of haast voor niets en via een vrienden dienst een zeer goedkope woning hebben lijkt me normaal dat hun dat fan betalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat bv de afvalstoffenheffing berekend wordt naar gelang het aantal bewoners er in een pand wonen... Dus al zou het pand leeg staan... is dat voor de eigenaar voordeliger...
Nu er mensen wonen (en zelfs meer dan 1... scheelt ook meestal... dan ben je een meer persoonshuishouding...) moet er voor betaald worden. En idd. OZB moet ten alle tijden betaald worden... bewoond of onbewoond. Ik neem aan dat je dit soort zaken bedoelt?
ronron1212
13 jaar geleden
ja
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
was even aan t stoeien met het plaatsen... had mn antwoord bij reactie gezet... staat nu dus ook (dubbel eigenlijk) bij de antwoorden...
ronron1212
13 jaar geleden
SterreHemel het huis is bewoond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OZB bestaat uit 2 gedeeltes: een eigenaarsdeel en een bewonersdeel. Huur je dan betaal je als bewoner, woon je in je eigen koopwoning dan betaal je beide delen. Als het huis leeg staat zul je alleen als eigenaar moeten betalen, woont er iemand dan geldt ook het bewonersdeel.
ronron1212
13 jaar geleden
Medndy lees even alle reactie ik ben op de hoogte van wat jij schrijft maar lees ook even de vraag het gaat hier niet om een huis dat echt leeg staat maar door vrienden wordt gebruikt dus bewoont. er is dus geen sprake van normale verhuur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke dus de eigenaar van het huis zou de lasten sowieso hebben, maar dan qua bedrag lager? We betalen inderdaad geen huur, dit omdat het huis nogal wat mankementen heeft. Als er wat kapot gaat zijn wij ook diegene die het maken. Ik wil die heffingen en belastingen best betalen, mits de eigenaar deze voorheen niet kreeg omdat het huis leeg stond. Anders vind ik het te makkelijk vanaf zijn kant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Mendy: Wat betreft de OBZ: het gebruikersdeel is al jaren geleden afgeschaft hoor!! Alleen eigenaren betalen OBZ!
@Sterrehemel: klopt niet: de OZB moet je blijven betalen voor je oude huis.
@Ronron: Dat ze goedkoop wonen doet niet ter zake. Het is afgesproken dat ze geen huur betalen, alleen energie + water. Het geeft geen pas om om deze manier toch geld binnen te halen! De eigenaar moet zelf de vaste lasten van een leegstaand huis betalen, zijnde : de OZB en de waterschapslasten. Ook de vastrechten van de energie + water horen daarbij. Tenzij anders is afgesproken.
Als ze ingeschreven zijn op dat adres komen er andere belastingen bij zoals de afvalstoffenheffing,enz. Die moeten zij dan wel betalen.
ronron1212
13 jaar geleden
Ik weet niet wat ze precies hebben afgesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen huur, wel GWL. Verder niets.
Je zit in dat huis voor een prikkie.
Wij hebben 8 maanden zo gewoond en betaalden aan huur € 500.00 per maand en daar kwamen de vaste lasten van water, gas en electra nog eens bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat bv de afvalstoffenheffing berekend wordt naar gelang het aantal bewoners er in een pand wonen… Dus al zou het pand leeg staan… is dat voor de eigenaar voordeliger…
Nu er mensen wonen (en zelfs meer dan 1… scheelt ook meestal… dan ben je een meer persoonshuishouding…) moet er voor betaald worden.

En idd. OZB moet ten alle tijden betaald worden… bewoond of onbewoond.

Ik neem aan dat je dit soort zaken bedoelt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waterschapsbelasting idem, daar betaal je als alleenstaande ook minder voor dan wanneer er meerdere mensen in een huis wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt niet. Waterschapsbelasting is en eigenarenheffing.
Ik denk dat je bedoelt de zuiverings- en verontreinigingsheffing, het reinigen van afvalwater.
1 persoon betaalt voor 1 v.e., voor twee of meerpersonen 3 v.e. (v.e.= Vervuilingseenheid).
Rioolheffing, afvalbelasting zijn gemeentelijke belastingen die kunnen verschillen. Maar kost wel paar hobderd per jaar. Ik weet niet met hoeveel jullie wonen? En hoe groot is het huis?
Gas water licht in de afgelopen 3 maanden alleen was hoog want t waren koude maandrn. Alleen voor gas in dec jan en feb was ik in mn eentje al 300 euro kwijt, en ik heb een 2 kamer app en de hachel slechts op 16 graden. Volgens mij zitten jullie goedkoop!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kraakwacht bent, dan is dat nuttig voor de eigenaar.
Daartegenover moet hij niet de vaste kosten doorberekenen die hij anders ook zou hebben bij leegstand.
Zoals ook bij voorbeeld rente en aflossing hypotheek.
Alleen de extra kosten dus het verbruik van gas, elektra en water, niet het vastrecht.
Maar............. wat heb je met hem afgesproken en bestaat daar misverstand over?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'kraakwacht' ik weet niet hoe dat juridisch zit maar ik kan me voorstellen dat als je het huis huurt je ook op dat adres ingeschreven staat bij de gemeente?!

i.d.g. krijg je dus te maken met de aanslag ozb gebruiker, afvalstoffenheffing en rioolrecht gebruiker, eventueel waterschapsbelasting gebruiker en wat al niet meer verzonnen door de gemeente in kwestie.

tenzij je goed hebt afgesproken met verhuurder wat je wel en niet betaalt komen bovengenoemde kosten echt voor huurder, jullie dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aanslag ozb voor de gebruiker van een woonhuis bestaat al een tijdje niet meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor de update.
afspraak is afspraak.
ook mondelinge afspraken zijn rechtsgeldig alleen veel moeilijker aan te tonen. spreek de eigenaar dus hier op aan, en zorg dat je de afspraken duidelijk op papier krijgt!

een leegstaand huis kost alleen maar geld (alle heffingen en belastingen, hypotheek aflossing, eventuele abonnementen, (tv, internet, huurketel, nuon)
er zijn ook weer dingen aftrekbaar van de belasting dus 100% onkosten zijn dit eigenlijk niet dus wie weet is het voor de eigenaar 2 keer cash innen!

een onbewoond huis brengt minder onkosten met zich mee, maar het heeft ook zijn voordelen. (het verpaupert minder snel)

hou de meterstanden eens in de gaten en vraag naar de nota's. en laat doorschemeren dat je voor 500 ook wat anders kan huren (het hoeft niet, maar wellicht zet dit de eigenaar wat aan het denken als hij weet dat jullie niet van hem afhankelijk zijn en dus niet zomaar een bron van inkomsten zijn voor hem)

overzicht krijgen dus, en duidelijke afspraken maken op papier!