Mogen ze mijn WWB uitkering stopzetten?

Ik ben 25 jaar en zit in de WWB uitkering.
Nu heb ik een brief ontvangen met de mededeling dat ze mijn uitkering willen stopzetten. Hieronder een korte tekst uit de brief.

De zogenaamde scholingsplicht is ingevoerd. Als u nog recht heeft op studiefinanciering dan heeft u geen recht meer heb op een WWB uitkering.
Het beleid van de gemeente is dat jongeren die nog geen diploma van een beroepsopleiding op MBO2 of hoger hebben, eerst een opleiding op dat niveau moeten volgen.
Wij zijn voornemens tot beëindiging van uw bijstandsuitkering over te gaan met ingang van 1 september 2012, tenzij u voldoet aan de hieronder genoemde eisen.
" Dan staan er een aantal genoemde eisen zoals een diploma MBO niveau 2, HBO of WO. Aan alle eisen die ze vragen voldoe ik niet."
U dient de gevraagde documenten voor 1 september 2012 in te leveren. Reageert u niet dan zullen wij het beëindigingonderzoek opstarten.

Nu is het zo dat ik alleen een VMBO-T diploma heb.
Financieel gezien is het voor mij onmogelijk om naar school te gaan. Dit weet de gemeente, maar daar doen ze niets mee.
De gemeente heeft mij altijd gezegd dat ik geen opleiding kreeg omdat ik een startkwalificatie heb. Dit blijkt nu niet zo te zijn.

Nu is mijn vraag: Kunnen ze mijn uitkering stopzetten, als ik daardoor in nog grotere financiële problemen kom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, want dit gaat om een wetswijziging.

"Vanaf 1 juli 2012 bestaat er geen recht meer op een WWB-uitkering als iemand die jonger is dan 27
jaar nog, zoals dat heet, uit ‘s Rijks kas bekostigd onderwijs kan volgen. Dit is het geval als je een
opleiding kunt volgen die door de overheid betaald wordt. In de meeste gevallen heb je dan recht op
studiefinanciering (WSF)."
(bron: http://www.isd-ml.nl/media/downloads/diversen/2012/wwb2012_09_jongeren_en_bijstand.pdf)

In tegenstelling tot wat soms het geval is bij nieuwe regels, geldt deze gewijzigde wetgeving niet alleen voor mensen die nú Bijstand aanvragen, maar ook voor de jongeren die voor de ingang van deze nieuwe wet al een WWB-uitkering hadden.

Een VMBO-diploma is inderdaad geen startkwalificatie. Een startkwalificatie is een HAVO, VWO, MBO2 diploma of hoger. Als jou in het verleden anders is voorgehouden, is dat erg vervelend. Overigens is de sociale dienst niet verplicht om een opleiding voor jou te betalen, ook niet als eerder was erkend dat je geen startkwalificatie hebt.

Omdat je nog geen 30 bent en nog niet eerder gebruik gemaakt hebt van studiefinanciering (daar ga ik tenminste even vanuit) heb je nog recht op minimaal 4 jaar studiefinanciering. Je hebt dan ook het recht om te lenen bij DUO wanneer je niet voldoende kunt rondkomen. Veel studenten moeten lenen, werken én studeren, en vaak dragen ook hun ouders nog bij. Als jij niet rond kunt komen van studiefinanciering en een bijbaan alleen, zou je kunnen overwegen om een BBL of duale opleiding te doen, daarbij combineer je leren en werken en heb je al gewoon een salaris.

Ik weet niet wat de reden is dat jij in de Bijstand zit. Ik weet dus niet waarom je geen werk kunt vinden, of je in staat bent om te werken, en hoe jouw verdere situatie is. Als jouw situatie zo uniek is dat hij erg afwijkt van de situatie van de gemiddelde student, en het dus iets anders is dan zoals andere studenten alleen niet rond kan komen van studiefinanciering alleen er daar dus bij moet werken en lenen, bespreek dan je situatie nog eens goed met je klantmanager en vraag of ze mee willen denken over oplossingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In welke sector zoek je dan, en voor welke opleiding? Leerling-vacatures kom ik zowat dagelijks tegen, en de bedrijven en instellingen die met de ROC's en Hogescholen samenwerken hierin, reserveren letterlijk plekken voor leerlingen! Oké, het verschil met een BOL-opleiding is dat je bij BBL zelf moet solliciteren, maar ik aan een opleidingsplaats is volgens mij nog altijd goed te komen hoor. En als die er niet zijn voor de opleiding waar jij voor zoekt, geeft die opleiding waarschijnlijk sowieso weinig kansen op een (toekomstige) baan, en moet je wellicht heroverwegen. Overigens ben je niet verplicht om een opleiding te volgen: als jij ander werk vindt, mag dat ook gewoon. Maar omdat er een alternatief is voor WWB, namelijk een opleiding volgen waarbij je studiefinanciering ontvangt, is de gemeente niet verplicht om jou een WWB-uitkering te geven. Als bijlenen voor je studie geen optie is - wat ik me kan indenken met zo'n schuld - dan zou ik zeker kiezen voor BBL, of kijken of je met goedkoop wonen (kamer, antikraak?) en een bijbaan met alleen de studiefinanciering kunt uitkomen. Maar sowieso lijkt mij dat investeren in je opleiding nú, een betere optie is dan geen opleiding volgen en dan heel weinig kans maken om de Bijstand uit te komen en je schuld wat sneller af te kunnen betalen. Want er IS wel ongeschoold werk, maar dat wordt toch minder betaald natuurlijk dan werk waarvoor een opleiding nodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, ik reageerde op je eerste reactie, had de reacties daarna nog niet gelezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je moest stoppen met je opleiding door medische problemen, kan die schuld bij DUO (deels) kwijtgescholden worden. Heb je wel bewijzen nodig, zoals verklaringen van arts en school. Hoeveel kún je werken? Heb jij wel een volledige sollicitatieplicht opgelegd gekregen, of ben je gedeeltelijk vrijgesteld? En zou fulltime school jou wel lukken op zich, of ook niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom mijn vragen in de laatste alinea, Snowflake. Ik vroeg me ook af of VS daar niet voor in aanmerking zou kunnen komen. Maar als op zich fulltime naar school gaan wel mogelijk zou zijn, dan is in theorie werk ook mogelijk en de kans erg groot dat een aanvraag voor de Wajong afgewezen zal worden.

Andere antwoorden (1)

Ja, ze mogen je uitkering stoppen. Ik denk dat je tot nu toe "geluk" hebt gehad. Er is inderdaad scholingsplicht, wat betekent dat je allereerst moet voldoen aan scholing, minimaal niveau 2 MBO. Je bent nu 25 en hebt alleen VMBO-T. Dat je financiele problemen hebt ligt voor de hand, als je immers geen opleiding hebt is het ook erg moeilijk om een baan te vinden. Je schrijft dat je het geld niet hebt voor een opleiding, maar weet je dat je ook een BBL opleiding op het MBO kunt doen? Dan leer je een beroep in de praktijk (en je verdient daarbij minstens het minimumloon) en ga je één dag in de week naar school. Dan voldoe je aan de scholingsplicht. En heb je bovendien veel meer kansen op de arbeidsmarkt.
Vraag naar de mogelijkheden bij de gemeente, of ga naar een ROC in je buurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry voor die opmerking dan ;-) Goed dat je een goede baan hebt gehad zonder diploma!
Op een ROC kan men vaak wel bemiddelen bij het vinden van een leerbedrijf. Je zou in ieder geval kunnen informeren. In sommige sectoren zal het vast makkelijker zijn dan in andere. Succes!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Bij een BBL opleiding krijg je geen stufi geloof ik (ik weet het niet zeker)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, bij BBL geen studiefinanciering, maar wèl een salaris!