Hoe kan ik met een wajong uitkering alleen wonen?

Ik zoek advies voor een manier om een zelfstandige 1-persoons appartement/studio te huren.

Daarmee bedoel ik;
- niet een kamer, geen gedeelde faciliteiten
- w/e inclusief huurprijs, max 500per maand

Via meeste makelaars lukt het niet omdat ze bewijs vragen dat je een baan hebt.
Ik heb all veel advertenties geplaatst op sites zoals marktplaats, maar geen succes.

Wajong+Zorgtoeslag bedraag; 890 elke maand.
Graag geen flauwe opmerkingen.. ik ben met spoed opzoek naar een nieuwe woonplek omdat mijn huidige verhuurder het pand gaat verkopen!

Bedankt :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Binnen de sociale huurmarkt doet het er totaal niet toe of je een baan hebt of niet, je moet hooguit aantonen dat je een inkomen hebt. Dat heb je, en er zijn dan ook genoeg mensen met een Wajong, WW, WAO, WIA of WWB-uitkering die gewoon een huis huren.

Als je geen sociale huurwoning kunt krijgen omdat je bijvoorbeeld niet lang genoeg staat ingeschreven, ben je vaak gedwongen om particulier te huren. Daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar ik kan me eigenlijk slecht voorstellen dat er veel makelaars zijn die het een probleem vinden dat je een uitkering hebt in plaats van een baan. Het gaat immers om je inkomen, en hoe je daaraan komt is voor een verhuurder niet van belang, alleen maar dat je dat inkomen zult behouden. Als het toch een probleem blijft, kan misschien iemand anders garant voor je staan?

Verder, als je haast hebt: kijk ook naar anti-kraak of tijdelijke verhuur.

En ik weet niet wat je situatie is, maar als je een aangepaste woning nodig hebt vanwege je handicap, schakel dan ook de WMO in. Vaak staat het toekennen van de aangepaste woningen min of meer los van de reguliere sociale huurmarkt. Je kunt de mazzel hebben dat er net is vrij komt dat past bij wat jij nodig hebt, en het kan zijn dat ze willen bemiddelen omdat het nu eenmaal ongunstig is voor een gemeente als iemand die dure woningaanpassingen nodig heeft, moet verhuizen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als alleen je uitkering onder het sociaal minimum valt, dan heb je recht op een toeslag zodat dat samen het minimum is. Daarbij heb je gewoon nog recht op huur/zorgtoeslag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Wajong uitkering word door de banken (bij een hypotheek gesprek) gewoon meegeteld bij het verzamelinkomen. Sterker nog, deze wordt wat betreft duur van het inkomen meer als vast gezien dan een vast contract. Ik zou dit zeker aan de makelaar voorleggen. Dat zouden ze eigenlijk wel moeten weten.