Wanneer is het voordelig om ouderschapsverlof op te nemen? En hoe is dit belastingtechnisch aantrekkelijk?

Ik wil van 40 uur naar 32 uur. Dit is geen probleem. echter was is dan verstandig het contract aanpassen naar 32 uur of het contract behouden met ouderschapsverlof naar 32 uur. en hoe zit dit belasting technisch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Ik zit in t zelfde pakket. Gunstiger is ouderschapsverlof. Daar krijg je per uur nog wat van terug vd belasting. En
Mocht je ooit onverhoopt ontslagen worden. Dan krijg je ww over je 40 uur. En als je evt door omstandigheden weer meer wil werken moeten ze je terug nemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En je werkgever mag t trouwens niet weigeren
Als u de mogelijkheid wilt behouden om terug te keren naar een 40-uur contract kunt u beter uw huidige contract behouden met ouderschapsverlof naar 32 uur.

Wat betreft de belastingkorting moet u snel zijn. Miv 2013 is deze korting afgeschaft. Dit jaar is dus het laatste jaar. Het bedrag van de ouderschapsverlofkorting is maximaal uw belastbaar loon in 2011 min uw belastbaar loon in 2012. Vaak verrekent men zich. Als er dan geen of nauwelijks terugval is in inkomen is er ook geen of nauwelijks ouderschapsverlofkorting.

Denkt u eraan dat u het ouderschapsverlof op tijd aanvraagt.
Voor een evtl. belastingkorting moet het verlof zsm dit jaar ingaan. Deze korting wordt verkregen door aangifte te doen.
Zie ook link hieronder.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nog niet zeker dat t wordt afgeschaft
fisbel
12 jaar geleden
U heeft gelijk. Er is nog geen definitief besluit.
Infonu: 'De ouderschapsverlofkorting zou in 2013 wel eens kunnen worden afgeschaft. Eigenlijk was dit al in 2012 het plan, maar werd dat op verzoek van het parlement uitgesteld' En ook: http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/nieuws/nieuws/1641/ouderschapsverlofkorting-blijft-nog-even