Waarom willen banken en bedrijven altijd halverwege de maand automatische incasso's afschrijven?

Veel mensen hebben halverwege de maand weinig tot geen geld op hun rekening en toch is dat juist het geliefde moment voor banken en bedrijven om geld automatisch af te schrijven. Waarom niet aan het eind van de maand, wanneer de meeste mensen hun geld krijgen gestort?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
paulus811
11 jaar geleden
Dit is gewoon niet zo. De meeste automatische afschrijvingen zijn aan het einde van de maand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De opmerking van paulus811 is, in mijn ervaring, ook zo. Zeker de 'grote' uitgaven zoals de huur, de energie en de gemeentebelastingen worden aan het eind van de maand gedaan. Bij mij is alleen mijn telefoonabonnement in het midden van de maand, maar ik heb ook dat abonnement aan het begin van de maand afgesloten.
Computoon
11 jaar geleden
Het is me niet opgevallen dat bedrijven specifiek aan het einde van de maand automatische incasso's afschrijven. Incassobatches kunnen ook op elk moment worden aangeboden en bij een groot bedrijf gebeurt dat ook. Als een abonnement op ieder moment in de maand kan ingaan, zal het incassomoment daar vaak een relatie mee hebben. In een aantal gevallen wordt er een aantal dagen voor de incasso een factuur gestuurd en dat is voor een aantal klanten reden om contact op te nemen met het bedrijf. Om lange wachttijden voor bellende klanten te voorkomen (en pieken voor de klantenservice), zullen ook facturen verspreid over de maand worden gestuurd. Dat maakt namelijk niets uit voor de klant, zolang het moment van toesturen en incasso gelijk blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Computoon, dat klinkt ook heel plausibel :-)

Het beste antwoord

Dat hangt af van welke instantie dat is. Telecombedrijven schrijven af per maand. Als je abbo op de helft van de maand is gestart blijven ze zo afschrijven.

Je kunt natuurlijk altijd even aangeven dat Automatische incasso succesvoller zou zijn aan het einde van de maand. Ze doen er echt niet moeilijk over om dat aan te passen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat het eigenlijk niet uit hoort te maken, als je zoals iedereen een budget hebt voor vaste lasten dan blijft dat staan tot het word afgeschreven, bedrijven doen dit denk ik voor hun eigen administratie, je kan ook altijd een betalingsregeling treffen als je bijv een uitkering hebt, of je kan ouderwets met acceptgiro betalen dan zijn de datums ook net anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet welke bedrijven dit doen, maar bij mij word er afgeschreven tussen de 25e en de 5e van de volgende maand. Bepaalde bedrijven (Telecom, Ziektekostenverzekering) willen graag op de helft van de maand afschrijven. Daar zorg ik dan voor dat ik een acceptgiro krijg zodat ik die ook tegen het einde van de maand kan betalen. Zo weet ik in ieder geval dat het geld wat er na de 5e op staat ook echt van mij is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb precies hetzelfde gehad, na de 10e van de maand had ik niets meer en zeker niet om nog een aut.incasso te laten incasseren...!

bij mij heeft het meerdere keren met bedrijven geleid tot grote problemen: betalingsregelingen omdat het bedrijf te laat! incasseerde...

inmiddels weet ik dat het toch anders is dan ik dacht.
ja inderdaad, klanten geven toestemming tot automatische incasso per de 31e of 1e van de maand, maar de grote bedrijven hebben zovéél klanten dat ze opgedeeld zijn in groepen en niet bij iedereen tegelijkertijd geïncasseerd wordt!

dit heeft het nutsbedrijf mij destijds uitgelegd en ja, ik geloof het nu, zoveel klanten hebben ze namelijk wel !