wat is een oninbare lening?

Klein stukje context:
De Chinese banken hebben nu veel oninbare leningen, de zogenaamde non-performing loans (NPL’s).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
2.4K

Antwoorden (4)

Het geld dat uitgeleend is kan niet direct teruggekregen worden. Het is oninbaar: de mensen hebben dat zodanig gebruikt dat zij het niet terug kunnen betalen. Ze zijn noodlijdend. Pas wanneer het wat beter gaat met de economie is er kans dat zij inkomsten krijgen en de lening zullen kunnen gaan aflossen.
11 jaar geleden
Leningen , die zijn gegeven op basis van een zeg te optimistisch ondernemers plan . Dus het geld is er niet ! Ook de borg of de garanties zijn niet dekkend . Bad loans . De geld Lener kan niet aan z'n verplichtingen voldoen . Dus de bank (geld gever ) moet of wachten of afschrijven (kan fluiten naar zijn geld ) of genoegen nemen met een afkoop ,of de lening wordt voor minder doorverkocht aan een opkoper die er wel raad mee weet . Oude truc in de Vd boeren leenden van bank , lening werd door verkocht aan opkoop maatschappij die stelt geld terug of land kwijt . Zo zijn die mega landbouw gebieden ontstaan in de USA. .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oude truc in de Vs .
De meest gangbare invulling van de term NPL zijn die leningen waarbij er een betalingsachterstand (aflossing en of rente) is van tenminste 3 maanden, of waarbij er zeer waarschijnlijk een dergelijke betalingsachterstand zal ontstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oninbare leningen zijn leningen waarop debiteuren niets meer terugbetalen aan rente en aflossing en waarvan na persoonlijk faillisement van de debiteur is vast komen te staan dat deze schuld ook niet meer geïnd kan worden wegens gebrek aan baten.
Deze oninbare leningen moeten worden afgeboekt van de winst. Hiervoor reserveren banken een stroppenpot waarin zij uit de bruto jaarwinst een bedrag reserveren voor de bekostiging van deze oninbare leningen.
Deze aftrek van de jaarwinst heeft gevolgen voor de netto jaarwinst omdat daarmee de solvabiliteit van de bank afneemt. (het eigen vermogen krimpt dan)

Als de bank geen winst of slechts een kleine winst heeft gemaakt kan de stroppenpot onvoldoende of niet meer garant staan voor de afboeking en blijven de oninbare leningen op de balans staan waardoor de bank in financiële moeilijkheden komt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Vaak worden zulke leningen dan in bundels verkocht tegen een fractie van de nominale waarde. De nieuwe eigenaren van de vorderingen kunnen dan proberen de schulden alsnog geïnd te krijgen. Het risico is dan overgegaan naar de opkopende partij en de bank hoeft zelf nog een gedeelte van het verlies af te boeken.