Is studiefinanciering en studentenreisproduct een gift of lening?

Ik heb zelf wat gegoogeld en dacht dat het een gift was als je binnen 10 jaar je diploma haalt.
Maar nu heb ik van familieleden gehoord dat het 2 jaar geleden is veranderd en het altijd een lening is.. Nu is mijn vraag dus of het gift kan worden of of het altijd een lening is? (Ik doe mbo 4)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Lenen
1.7K

Antwoorden (1)

Voor mbo gelden gedeeltelijk andere regels dan voor hbo/universiteit. Naast het studentenreisproduct bestaat de studiefinanciering voor mbo uit basisbeurs, eventueel een aanvullende beurs en een lening. Die lening moet in maximaal 35 jaar worden afgelost. Een eventuele restschuld op dat moment wordt kwijtgescholden.

Voor het beursgedeelte geldt:
Als u mbo 1 of 2 doet, zijn uw basisbeurs, reisproduct en aanvullende beurs altijd een gift.

Doet u mbo 3 of 4? Dan worden uw basisbeurs, reisproduct en aanvullende beurs pas een gift als u binnen 10 jaar een diploma op minimaal niveau 3 behaalt. Deze 10 jaar gaan in vanaf de 1e maand dat u studiefinanciering voor mbo 3 of 4 krijgt. Behaalt u geen diploma? Dan moet u alles terugbetalen. Hierop is één uitzondering: hebt u tijdens uw eerste 12 maanden studiefinanciering een aanvullende beurs gekregen? Dan mag u die maanden aanvullende beurs houden, ook als u geen diploma behaalt."

Ten overvloede: bij het aflossen van de lening moet ook rente worden betaald.
De basisbeurs krijg je als mbo'er "altijd" (als je aan de voorwaarden voldoet), de aanvullende beurs alleen als de ouders niet of te weinig kunnen meebetalen aan de studie en de lening alleen als je die wilt. Voor "nieuwe gevallen" in het hbo/universiteit bestaat de basisbeurs niet meer.
Toegevoegd op 18 augustus 2018 16:38: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat had ik dus ook gelezen.. Mijn begrijpend lezen is niet het beste maar zolang ik mijn diploma dus binnen 10 jaar haal wordt het dus een gift en hoef ik niets terug te betalen?
Computoon
5 jaar geleden
Inderdaad, als je er geen lening bijgenomen hebt.