Kan een schuld kwijtgescholden worden bij ziekte?

Vorig jaar ben ik aan een opleiding begonnen via een bedrijf (duaal). Echter heb ik de studie moeten afbreken om medische redenen. Nu moet ik het bedrijf terug betalen voor de studiekosten. Echter kan ik door de medische redenen nu niet werken en zit ik in de bijstand. Veel ruimte om de schuld terug te betalen heb ik dus niet.
Kan ik er iets tegen doen dat ik de schuld nu niet terug hoef te betalen, omdat ik door medische redenen (ondersteund door arts) gestopt ben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Lenen
5.1K

Het beste antwoord

Kennelijk is uw dienstverband met het bedrijf verbroken. En hebt u geen recht op een ziektewetuitkering of een andere uitkering anders als bijstand.

Van belang is wat er (schriftelijk) is afgesproken. Er is geen expliciete bepaling over terug te vorderen studiekosten in de wet is opgenomen. Alleen onder strikte voorwaarden mag de werkgever de studiekosten terugvorderen (Hoge Raad – 1983).
De belangrijkste voorwaarde is dat het terugvorderen van studiekosten schriftelijk moet zijn overeengekomen. Een werknemer moet er dus bewust voor hebben getekend, zodat hij of zij op voorhand de nadelige consequenties hiervan kan overzien.

Ook moet er een periode worden afgesproken waarbinnen studiekosten kunnen worden teruggevorderd, als er een einde komt aan de arbeidsovereenkomst.

Doorgaans wordt dan ook alleen afgesproken dat studiekosten teruggevorderd kunnen worden als de werknemer zelf ontslag neemt.
Het is daarentegen ook toegestaan in een studiekostenregeling op te nemen dat studiekosten teruggevorderd kunnen worden als de arbeidsovereenkomst op een andere manier eindigt door het toedoen van de werknemer zelf.

Ondanks een duidelijke formulering van een studiekostenregeling, mag een werkgever niet altijd studiekosten terugvorderen. In sommige gevallen zou dat zeer onredelijk kunnen uitpakken. Zo oordeelde de kantonrechter te Enschede in maart 2008 dat het niet redelijk is om studiekosten terug te vorderen van een werknemer na het niet verlengen van een contract voor bepaalde tijd. Opvallend daarbij was dat in de studiekostenregeling expliciet was overeengekomen dat studiekosten ook konden worden teruggevorderd als het contract voor bepaalde tijd om welke reden dan ook niet zou worden verlengd.

De kantonrechter vergeleek het contract voor bepaalde tijd met een proefperiode. Volgens deze rechter moet de werkgever de gemaakte studiekosten voor eigen rekening nemen als hij besluit het contract niet te verlengen.

Zowel voor werknemer als voor werkgever is het dus belangrijk om nog eens goed naar de inhoud van een studiekostenregeling te kijken, zeker op het moment als de arbeidsovereenkomst eindigt. Hoewel een studiekostenbeding in het algemeen gewoon geldt, kan een werkgever onder bepaalde omstandigheden toch niet verlangen dat de werknemer (een deel van) de studiekosten terugbetaald.
Dat is zeker bij u het geval, omdat u vanwege de bijstandsuitkering niet of nauwelijks ruimte hebt om de studiekosten terug te betalen.