Is het slim om een vreemde valuta rekening te openen om je spaargeld te redden i.v.m. een eventuele instorting van de euro? Zo ja, in welke valuta?

Dit i.v.m. de onrust over de euro.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat er geen lief moedertje meer aan helpt.

Het beste antwoord

Nee, dat is niet slim. Je gaat dan speculeren, en de kans is groot dat je veel verder van huis raakt, dan wanneer je gewoon je Euro's op je Nederlandse of Belgische bank had laten staan.

Daar komt nog bij dat ALS de Euro ineenstort, 500 miljoen mensen zwaar de klos zijn. Want die zitten allemaal in de Euro. Het kan dus helemaal niet dat opeens de Euro niks meer waard zou zijn, want het kan nu eenmaal ook niet dat 500 miljoen mensen opeens straatarm zijn. De Euro mag dan misschien wel opeens ineenstorten, maar er zullen genoeg maatregelen genomen worden, dat jij je geld nog hebt. Eventueel in guldens of marken.

Hier geldt "gedeelde smart is halve smart". Als jij probeert die ineenstorting van de Euro voor te zijn, dan is de kans groot dat je nog veel slechter af bent, als het eenmaal zo ver is. Het welvaartspeil van ons allemaal zal flink aangetast worden, en misschien loopt het met de Euro ook wel slecht af, maar dat betekent niet dat je met beleggen in vreemde valuta, dat kunt voorkomen.

Als de Euro niet ineenstort loop je enorme koersrisico's, en als de Euro wel ineenstort, ben je mogelijk nog veel slechter af. Een aardig gezegde in de financiele wereld is: "je moet stilzitten als je geschoren wordt". We worden nu geschoren, en flink ook, en jij wilt gaan bewegen. Dat is dom, want dat kan een flinke snee opleveren. Blijf dus zitten waar je zit, maak geen wilde plannen, en raak vooral niet in paniek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als je dat zou doen, dan zou ik het zeker niet op één vreemde valuta rekening zetten ! op één paard wedden is niet verstandig in de huidige crisis.

het is in de toekomst kijken, wat niemand kan tenslotte, maar wat je wel vraagt...

het verstandigste lijkt om te investeren in zaken / goederen die hun waarde niet verliezen, maar hooguit een "beetje" schommelen.
bijvoorbeeld (als je héél veel geld had) zou het misschien slim zijn om in goud en onroerend goed te investeren, of in land, iedereen wil op een gegeven moment uitbreiden (steden) en als je dan het land bezit waar een nieuwe vinex-wijk gepland wordt, dan kun je cashen...
maar dan gaat het om veel geld !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onroerend goed is werkelijk het slechtste advies wat je op dit moment kunt geven. Goud is wel oke en sprijden ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je commentaar! onroerend goed moet je kopen als de prijs rock bottom is en hoe staat het op de huizenmarkt? ze verkopen niets daardoor zakken de prijzen en wat heb je dan geen verkopersmarkt maar een kopersmarkt ! denk er maar eens over na .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de bodem is nog niet in zicht. Heb je recentelijk nog wat gekocht? :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Maar de bodem is nog niet in zicht." dat is dezelfde redenatie als van een gokker: ik win, dus ik moet méér inzetten/ gokken...
als je daarentegen je winst pakt ! dán heb je ook winst, hoe relatief weinig het misschien ook is ;)
Nee, dat is niet slim. Je gaat dan namelijk speculeren met een vreemde valuta. Dat betekent dat je spaargeld opeens een hoop minder waard kan zijn. Denk eraan: wat er ook gebeurt met de euro, jij moet in het dagelijks leven toch je boodschappen en je belastingen in euro's betalen.

Het is wel slim om je spaargeld bij een Duitse bank te stallen. Gebeurt er niets, dan staat je spaargeld in ieder geval goed bij de meest stabiele banken van de eurozone. Gaat het mis en verdwijnt de euro, dan krijg je een sterke munt terug.

Ik zou wel overwegen om niet al het spaargeld in het buitenland te zetten. De scenario's over het uiteenvallen van de euro fluctueren, en het is helemaal niet duidelijk wat er gebeurt als het ieder land voor zich is. Wellicht kan je enkele weken niet bij het spaargeld (omdat de kapitaalmarkten nog niet functioneren bijvoorbeeld).