Wordt een autoschade die veroorzaakt is door een ander altijd 100% vergoed, ookal is de dagwaarde van de auto lager?

Mijn vrouw stond in een file te wachten. Een vrachtwagen die in een zijstraat stond zag haar auto niet staan en reed er vol achteruit tegenaan. De schade is aanzienlijk en bedraagt waarschijnlijk meer dan de dagwaarde van de auto. Wordt dan toch de reparatie uitgevoerd en betaald door de verzekeraar van de tegenpartij, of krijg je alleen de dagwaarde van de auto vergoed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee als de dagwaarde lager is dan de reparatiekosten, krijg je de dagwaarde.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je mag er overigens wel voor kiezen om de dagwaarde te incasseren en zelf proberen om de auto goedkoop te (laten) maken. Wellicht kun je bij de sloop vervangend plaatwerk krijgen en ben je handig, of ken je iemand die je bij reparatie kan helpen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, inderdaad. Je auto wordt al snel total-loss verklaard, en dan krijg je de dagwaarde. Dit is alleen meestal veel minder dan jij voor dit ding zou betalen als je hem ergens koopt.
Dus, verzamel al je garage rekeningen waaruit kan blijken dat je er pas nog in geïnvesteerd hebt. misschien heb je hem wel net voor x bedrag door de keuring laten gaan. Je kan altijd bezwaar maken tegen de vastgestelde dagwaarde als je vindt dat deze te laag is.

Andere antwoorden (5)

Je mag er gerust vanuitgaan dat ald de schade hoger is dan de dagwaarde dat je auto total loss is. In dat geval vergoedt de verzekeraar vaak de reparatie niet maar wel de dagwaarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het geval dat de dagwaarde lager is zal deze wordrn uitbetaald en is de auto technisch total-loss
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hij is niet technisch totallos want technisch is hij mischien nog makkelijk te repareren hij is dus financieel totalloss
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuses want je hebt helemaal gelijk.
Bij normale verzekering word alleen tot de dagwaarde vergoed. Maar er zijn verzekeringen waar iets meer uit betaald word. Kijk daar je polis voorwaarden voor na. Ook is er een mogelijkheid dat de dagwaarde word uitgekeerd en je de auto met schade mag houden en zelf misschien op een goekopere manier kan laten maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het schadebedrag hoger uit valt dan de dagwaarde dan krijg je alleen de dagwaarde van de auto met eventueel behoud van het wrak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ook zoiets meegemaakt.Auto gekocht voor €1200.Twee dagen later van achter aangereden.Volgens expert was dagwaarde €750 .Vertelde dat ik €450 verloor,waarop hij zei:ik zal je tegemoet komen en betaal € 900.