Als je halverwege het jaar van zorgverzekeraar veranderd, telt het eigen risico dan door?

Ik ben onlangs van verzekeraar veranderd omdat ik niet langer meeverzekerd kon zijn op de collectieve verzekeraar van mijn toenmalige vriendin. Ik ben overgestapt op de collectieve verzekering van mijn huidige werkgever.

Nu heb ik in het begin van het jaar zorgkosten gemaakt, en is mijn eigen risico (€ 165) helemaal opgebruikt. In de afgelopen maand heb ik ook weer wat kosten gemaakt, en nu krijg ik van de nieuwe verzekeraar een rekening voor mijn eigen risico.

Wat is nu normaal? Eigen risico € 165 per jaar, of eigen risico € 165 per jaar per verzekeraar?

Toegevoegd na 1 uur:
Oh... moet nog even toevoegen dat beide collectieve verzekeringen onder de paraplu vallen van... een en dezelfde verzekeraar!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Misschien ten overvloede: het eigen risico (er) moet iedereen betalen wanneer men een vergoeding krijgt vanuit de basisverzekering, uitzonderingen daargelaten.
De basisverzekering is bij elke zorgverzekeraar gelijk (wettelijk bepaald) dus: je hebt ten onrechte een nieuwe er rekening gekregen.
Het er wordt nl overgedragen aan de overheid en niet aan de zorgverzekeraar zelf.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als de zorgverzekeraar moeilijk gaat doen, ga je gewoon per 1 jan as overstappen naar een ander zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja dat is jammer genoeg wel het geval per verzekeraar
13 jaar geleden
Het verplichte eigen risico is per verzekerde per jaar. Dus als je overstapt neem je het resterende bedrag mee. Als het in jouw geval op is, dan heb je dus tot 31 dec. 0,- eigen risico.

Je kunt je huidige verzekeraar op de hoogte stellen door een kopie van je oude polisgegevens op te sturen. Als het goed is heb je een overzicht ontvangen over het eigen risico.

Toegevoegd na 2 minuten:
Let erop dat je nieuwe verzekeraar moeilijk kan gaan doen. Maar het eigen risico is door de overheid bepaald en geldt dus voor iedere verzekerde, op het basispakket. Aangezien het basispakket overal hetzelfde is, maakt de verzekeraar niets uit.