Wanneer een specialist de heuparthroscopie medisch noodzakelijk vind, dan zal elke zorgverzekering dit moeten dekken.

Het is zo dat een kijkoperatie in de heup een technisch moeilijke ingreep is, en er minder aandoeningen zijn die te behandelen zijn in de heup middels een arthroscopie. Zeker voor de meest voorkomende klacht van de heup, de slijtage, is geen rol weggelegd voor een heuparthroscopie. Voor een kijkoperatie overwogen wordt, wordt dan ook altijd eerst uitgebreid aanvullend onderzoek gedaan.
De specialist weet wel welke zorgverzekeraars daar in eerste instantie wel of niet moeilijk over doen, maar elke verzekering moet de kosten dekken.
Of je een eigen risico hebt op ziekenhuiskosten, dat kan per polis anders zijn.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Juist + Wordt heel weinig gedaan inderdaad, maar áls het gedaan wordt, vergoedt elke verzekering het. Valt gewoon onder het basispakket (=bij elke zorgverzekeraar gelijk) en ook onder het eigen risico. Of je het vergoed krijgt bij het ziekenhuis naar keuze, hangt af van je polis en/of de contractering van je verzekeraar. En het is natuurlijk in theorie mogelijk dat de orthopeed die de arthroscopie voorstelt geen contract blijkt te hebben en dat een patiënt dan naar een andere orthopeed gaat die andere ideeën heeft over de behandeling, maar dat valt eigenlijk buiten het bestek van de vraag. Het is gewoon specialistische zorg en dat wordt dus gewoon vergoed.