Kan ik niet een goedkope rechtsgeldige zorgverzekering in het buitenland afsluiten, die je ook in Nederland kan gebruiken ?

Ik vind de zorgverzekeringen in Nederland duur. Met name de aanvullende verzekeringen en de tandartsverzekering. Als ik bv een goedkope zorgverzekering in Duitsland of binnen de EU kan afsluiten, is die dan ook rechtsgeldig in Nederland ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Zorgverzekering is verplicht
Een zorgverzekering is verplicht voor:
Iedereen die in Nederland woont;
Iedereen die in Nederland werkt en hier loonbelasting betaalt;
Iedereen die in Nederland komt wonen, ook als zij in het buitenland een zorgverzekering heeft.
U bent in Nederland verzekeringsplichtig, maar woont in het buitenland.
Het komt er dus op neer dat iedere Nederlander verplicht is een zorgverzekering te hebben. Een aanvullende zorgverzekering is niet verplicht, een basiszorgverzekering is wel verplicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet in Nederland in ieder geval een basisverzekering hebben. Als je een aanvullende verzekering wil, mag je dat doen hoe en waar je maar wil; ik zou alleen zo uit mijn hoofd geen verzekeraar weten die goedkoper tandartskosten oid. verzekert. Voor extra aanvullende verzekeringen zal het helemaal moeilijk worden omdat heel veel al in je (verplichte Nederlandse) basisverzekering zit, en je dan dubbel gaat betalen, of iets heel specifieks verzekert, wat het waarschijnlijk ook niet goedkoper maakt, tenzij je juist iets heel specifieks WIL verzekeren.
Let ook op de voorwaarden van deze verzekeringen; welke prijzen worden vergoed? De Duitse of de daadwerkelijk gemaakte? En mag je zelf kiezen waar je je laat behandelen etcetera?

Ik denk persoonlijk dat de extra moeite en het twijfelachtige resultaat niet opwegen tegen het gemak dat je krijgt voor die paar tientjes extra per jaar, maar mocht je iets vinden (bijvoorbeeld een tandartsverzekering die niet 60% van het maximaal uit te keren bedrag per jaar als premie vraagt) dan hoor ik het graag!