Mag je je huis bij twee makelaars in de verkoop doen?

Is het toegestaan om je huis bij twee makelaars in de verkoop te doen? Het gaat om twee makelaars die in verschillende regio's opereren, het gaat om een huis / zakelijk pand dat ook interessant kan zijn voor mensen buiten de eigen regio en het staat al een hele tijd te koop bij één makelaar, zonder succes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Het is niet verboden, maar let wel goed op de voorwaarden van de makelaar. Met name op hoe de courtage berekend wordt. Vaak wordt dat berekend over de verkoopwaarde, waarbij het dan niet belangrijk is of de bezichtiging met (een van) de verkopend makelaars heeft plaatsgevonden. Dus zelfs als iemand zich uit zichzelf bij je meldt en je zelf uitonderhandelt, wordt het huis geacht via de makelaar te zijn verkocht als dat plaatsvindt in de periode waarin je het huis via die makelaar te koop had (soms zelfs in de paar maanden daarna).
Dit betekent dus ook dat als je je huis uiteindelijk verkoopt via de ene makelaar de andere toch courtage zou kunnen vragen, en dat is neem ik aan niet je bedoeling? Duidelijke afspraken maken dus met beide makelaars en deze ook schriftelijk vastleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat mag, daar zijn geen regels over.
Wel moeten ze het van elkaar weten.

Je zite vaker twee borden in de tuin. Wie het snelst verkoopt krijgt zijn centen. De ander een afgesproken bedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard mag dat. Makelaars noemen het dan collegiale verkoop. Houd er wel rekening mee dat de courtage gedeeld zal moeten worden en mogelijk opgekrikt moet worden om de tweede makelaar ook te kunnen betalen. Beste tip die ik je kan geven: Probeer zo min mogelijk ruimte tussen de vraagprijs en de uiteindelijke gewenste prijs in te bouwen. Hiermee wordt de prijs aantrekkelijker en komt de woning automatisch in beeld bij een groter publiek. Je zou ook een vrijwillige veiling kunnen overwegen. Je zet het pand dan heel laag in en bieders mogen dan tegen elkaar opbieden. Als de gewenste prijs gehaald is dan is het verkocht. Zo niet dan is er niets aan de hand. Meer info hierover kan je bijvoorbeeld vinden op www.openhuis.nl. Succes