Heb ik recht op een of andere Uitkering

Ik ben per 18-10-2010 gaan samenwonen, mijn vriend zit in de wsnp en ik heb geen inkomen en ben 16 weken zwanger, heb ik nu recht op een of andere uitkering ik ben onder de 27 jaar

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ben 23 jaar, ik trok in brabant de WIJ uitkering na mijn scheiding hiervoor ging ik ook naar een work first project. de gemeente vertelde mij dat ik zonder problemen mijn uitkering mee over kon nemen naar de nieuwe gemeente waar deze vervolgens werd afgeketst. ik WIL wel werken, maar zodra de meeste horen dat ik zwanger ben haken ze af

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Ik zou gewoon eens een afspraak maken bij het UWV en vragen wat zij voor jouw kunnen betekenen. Belangrijk is voornamelijk of jullie onder de bijstandsnorm vallen; zo ja, dan krijg je eventueel een bijstandsuitkering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je jonger bent dan 27 en je hebt geen andere inkomsten, val je in principe onder de wet WIJ. De gemeente moet je dan een aanbod doen voor werk of scholing.
Je zwangerschap en samenwonen met iemand in de WSNP maken het allemaal een stukje ingewikkelder.
Je zult dus echt naar het UWV Werkbedrijf, de lokale Sociale Dienst of Jongerenloket (grotere steden) moeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag ook eens bij de belastingdienst. Die hebben diverse kortingen, zoals alleenstaande ouderkorting, kinderkorting e.d. Dat zou ook nog wel eens wat kunnen opleveren. Daarnaast zou je wellicht ook kunnen overwegen een baan(tje) te zoeken. Er zijn wel meer zwangere vrouwen die werken....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uitkering is een laatste redmiddel voor mensen die om een of andere reden niet op hun eigen benen kunnen staan.

Als je 16 weken zwanger bent, heb je nog 20 weken de tijd om rustig aan de gang te gaan met je toekomst. De gemeente of het UWV kunnen je verder helpen met begeleiding naar betaald werk of een opleiding. Daar heb je recht op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op grond waarvan zou je een uitkering aanvragen?
Je kunt toch een baan zoeken en voor jezelf zorgen?

Als dat helemaal niet lukt is er misschien de bijstand.
Maar niet als jouw vriend toch een inkomen overhoudt
wat boven de bijstandsnorm is.

Dan heb je geen recht op een uitkering, waarom zou je?
Ik zou een baan gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
In welke situatie je ook zit, ot je 21e wordt je , zwanger of niet zwanger, kind of geen kind, geacht te werken of naar school te gaan.
Jullie zullen dus samen moeten gaan keven van zijn uitkering of jouw salaris (en als hij in de bijstand zit heeft jouw inkomen natuurlijk gevolgen voor het zijne) of je moeder moet bereid zijn je nog een tijdje te onderhouden terwijl jij je opleiding afmaakt, zodat je straks ook een beetje een serieus inkomen kunt verwerven.
Van huis uit jezelf de uitkering inn**ken kan al een aantal jaren niet meer, gelukkig. Die is namelijk voor noodgevallen, en niet voor mensen die er wilens en wetens op aansturen.

Handjes uit de mouwen en flink aan de slag dus, zolang het nog kan. Allebei. Des te eerder is hij ook uit de schulden.

Toegevoegd na 1 uur:
Zie reacties : er schijnt inderdaad sinds 2008 een nieuwe bijstandsregeling te zijn (WIJ) die het mogelijk maakt ongehinderd jong meerdere kinderen te krijgen en een uitkering te vangen. In het kader van het aanmoedigingsbeleid, vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Waar haal jij vandaan dat ze jonger is dan 21?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, moet zijn 27. Tikfoutje.
rose
13 jaar geleden
Als ze ouder is dan 18 heeft ze recht op een uitkering onder de WIJ regeling, als de overheid haar geen baan kan aanbieden. Ze zal dan wel naar school moeten... Ze krijgt dus ofwel een baan aangeboden, of ze krijgt een uitkering + scholing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede vriendin van mij die op haar zestiende (nu een jaar of zes terug) zwanger werd , kon naar school met alleen een studiebeurs. Ze heeft nog twee jaar thuis gewoond. Gelukkig had haar vriend nadie twee jaar wel zijn opleiding afgerond en een normale baan, en inmiddels loopt alles daar op rolletjes, maar ze heeft nooit op welke uitkering dan ook recht gehad hoor. Of de "WIJ" moet weer iets heel nieuws zijn van na 2003 ? Jep ; 2008 zie ik hier. Weer wat geleerd. (Ik zit niet zo in dat circuit, dus dit soort nieuwigheden ontgaan me nog wel eens).
Je kunt dus weer gewoon op de zak van de samenleving gaan teren als je zo verstandig bent om jonge alleenstaande moeder te worden........ Citaat :
Ook als (alleenstaande) ouder kun je aanspraak maken op de WIJ. Hoeveel kinderen je hebt maakt daarbij niet uit. Als je kind jonger dan vijf jaar is dan hoef je als ouder niet te werken, maar het mag wel. De gemeente helpt je dan om opvang voor je kind(eren) te zoek Schrijnend, vooral als je van die meiden kent van nog geen 25, minimaal drie kinderen van drie mannen en vertikken om ooit een poot uit te steken. Brrr.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is mijn antwoord dus fout en moet ik het weghalen, maar vanwege deze reacties zal ik het laten staan.
rose
13 jaar geleden
Je kunt wellicht je antwoord uitbreiden met de juiste informatie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is valsspelen.
Het grappige is wel dat de minnetjes ineens wegblijven nu ik ze verdien, terwijl als ik een bepaalde mening over iets controversielers verkondig, ze er altijd als de kippen bij zijn. Dat is ook wel eens grappig om te zien.
rose
13 jaar geleden
Minnetjes krijg je niet vanwege een fout antwoord, lijkt mij. Maar van mij krijg je er een vanwege je vooringenomenheid.
rose
13 jaar geleden
Je antwoord uitbreiden is overigens m.i. geen vals spel, maar het blijk geven van voortschrijdend inzicht. De meeste mensen lezen de reacties niet en kunnen derhalve, op grond van jouw reputatie, op het verkeerde been gezet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei ja, dat is waar - ik zal even een verwijzing maken dan.
rose
13 jaar geleden
Je kunt hier de bijstandsnormen vinden van voorbije jaren: http://www.st-ab.nl/abwnorm11.htm (in 2002 hadden jongeren gewoon recht op bijstand, ik meen vanaf hun achtiende)
rose
13 jaar geleden
De toon van je toevoeging is bijtend cynisch, blijkbaar vind je het heel vervelend. Maar ook voor 2008 was er wel recht op bijstand voor mensen onder de 27, dus eigenlijk zit je er nog steeds naast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo makkelijk als vroeger (zwanger, uitkering, huisje) was het een hele tijd niet (meer) maar blijkbaar inmiddels wel weer. "Minnetjes krijg je niet vanwege een fout antwoord".....laat dat nou net de énige reden zijn om incidenteel minnetjes uit te delen, althans voor mij. Een fout, onvolledig of gevaarlijk antwoord.
We zitten hier toch niet om elkaar vliegen af te vangen of op elkaars mening te veroordelen ? Ik geloof best dat mijn mening in deze nogal gekleurd is door wat ik de laatste jaren gezien heb, maar daarmee is het nog wel mijn mening, want die ervaringen neem ik uiteraard mee in mijn meningsvorming. Dergelijke regelingen zijn in principe bedoeld voor echte probleemgevallen, niet voor mensen die ze willens en wetens maken. (Waarmee ik niet wil zeggen dat vragenstelster er een van is; ik ken haar niet. Maar de denkwijze / formulering komt me verdacht bekend voor.)
rose
13 jaar geleden
Ik min niet puur omdat een antwoord fout is. Als een antwoord slordig, slecht overdacht, niet to the point (antwoord op een niet gestelde vraag, vraag slecht of slordig gelezen) of volkomen overbodig sprokkelwerk is wil ik wel eens een min uitdelen. Ik ben er sowieso zuinig mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat zijn terechte redenen. Ik beweer dan ook niet dat deze min onterecht is ;-)
(Allen het stond er wel grappig : minnetjes krijg je niet vanwege een fout antwoord).
rose
13 jaar geleden
Ja, ik licht het nog even toe. Bij de minduim staat "dit is géén waardevol antwoord op de vraag", maar een fout antwoord kan best waardevol zijn, of op z'n minst niet zo waardeloos dat het met een minduim als niet waardevol bestempeld moet worden. Een minduim uitdelen "omdat het antwoord fout is" vindt ik wat kort door de bocht. Maar natuurlijk een stuk minder erg dan een min omdat je het er niet mee eens bent.
rose
13 jaar geleden
"Maar de denkwijze / formulering komt me verdacht bekend voor." Zo zie je maar weer hoe je intuïtie/ervaring je soms op het verkeerde been kan zetten... (zie vraaguitbreiding)