Heb ik recht op een of andere Uitkering

Ik ben per 18-10-2010 gaan samenwonen, mijn vriend zit in de wsnp en ik heb geen inkomen en ben 16 weken zwanger, heb ik nu recht op een of andere uitkering ik ben onder de 27 jaar

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ben 23 jaar, ik trok in brabant de WIJ uitkering na mijn scheiding hiervoor ging ik ook naar een work first project. de gemeente vertelde mij dat ik zonder problemen mijn uitkering mee over kon nemen naar de nieuwe gemeente waar deze vervolgens werd afgeketst. ik WIL wel werken, maar zodra de meeste horen dat ik zwanger ben haken ze af

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou gewoon eens een afspraak maken bij het UWV en vragen wat zij voor jouw kunnen betekenen. Belangrijk is voornamelijk of jullie onder de bijstandsnorm vallen; zo ja, dan krijg je eventueel een bijstandsuitkering.

Als je jonger bent dan 27 en je hebt geen andere inkomsten, val je in principe onder de wet WIJ. De gemeente moet je dan een aanbod doen voor werk of scholing. Je zwangerschap en samenwonen met iemand in de WSNP maken het allemaal een stukje ingewikkelder. Je zult dus echt naar het UWV Werkbedrijf, de lokale Sociale Dienst of Jongerenloket (grotere steden) moeten.

Vraag ook eens bij de belastingdienst. Die hebben diverse kortingen, zoals alleenstaande ouderkorting, kinderkorting e.d. Dat zou ook nog wel eens wat kunnen opleveren. Daarnaast zou je wellicht ook kunnen overwegen een baan(tje) te zoeken. Er zijn wel meer zwangere vrouwen die werken....

Een uitkering is een laatste redmiddel voor mensen die om een of andere reden niet op hun eigen benen kunnen staan. Als je 16 weken zwanger bent, heb je nog 20 weken de tijd om rustig aan de gang te gaan met je toekomst. De gemeente of het UWV kunnen je verder helpen met begeleiding naar betaald werk of een opleiding. Daar heb je recht op.

Op grond waarvan zou je een uitkering aanvragen? Je kunt toch een baan zoeken en voor jezelf zorgen? Als dat helemaal niet lukt is er misschien de bijstand. Maar niet als jouw vriend toch een inkomen overhoudt wat boven de bijstandsnorm is. Dan heb je geen recht op een uitkering, waarom zou je? Ik zou een baan gaan zoeken.

Nee. In welke situatie je ook zit, ot je 21e wordt je , zwanger of niet zwanger, kind of geen kind, geacht te werken of naar school te gaan. Jullie zullen dus samen moeten gaan keven van zijn uitkering of jouw salaris (en als hij in de bijstand zit heeft jouw inkomen natuurlijk gevolgen voor het zijne) of je moeder moet bereid zijn je nog een tijdje te onderhouden terwijl jij je opleiding afmaakt, zodat je straks ook een beetje een serieus inkomen kunt verwerven. Van huis uit jezelf de uitkering inn**ken kan al een aantal jaren niet meer, gelukkig. Die is namelijk voor noodgevallen, en niet voor mensen die er wilens en wetens op aansturen. Handjes uit de mouwen en flink aan de slag dus, zolang het nog kan. Allebei. Des te eerder is hij ook uit de schulden. Toegevoegd na 1 uur: Zie reacties : er schijnt inderdaad sinds 2008 een nieuwe bijstandsregeling te zijn (WIJ) die het mogelijk maakt ongehinderd jong meerdere kinderen te krijgen en een uitkering te vangen. In het kader van het aanmoedigingsbeleid, vermoed ik.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100