Krijg ik nog maar 1 jaar een prestatiebeurs voor een tweede studie die ik in het derde jaar van een eerste studie begin?

Hallo, ik ben volgend jaar derdejaars Geschiedenis student en ben van plan na de zomer ook met een studie Rechten te beginnen. Nu heb ik me hiervoor aangemeld zonder na te denken over de prestatiebeurs van 4 jaar. Ik had vooral in mijn hoofd dat zolang ik nog bezig ben met een bachelor ik geen extra collegegeld hoef te betalen voor een tweede studie. Is het zo dat dan alleen het eerste jaar van Rechten wordt vergoed en de drie jaar hierna door mij geleend moeten worden? Ik leen overigens al maximaal. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Er was vorig jaar veel onduidelijkheid over de kosten van een tweede studie. Uiteindelijk is het bij het 'oude' systeem gebleven. Je hebt recht op 4 jaar beurs bij 1 studie. Omdat je een tweede studie begint is het misschien aan te raden de eerste studie pas na 4 jaar af te sluiten i.p.v. 3 jaar. Zo win je een jaar studiefinanciering.

Er kan na de eerste studie tot 5x het wettelijk tarief collegegeld worden geleend, ook als je al een bachelor hebt. Studenten die tegelijkertijd een tweede studie gaan doen hoeven tijdens hun eerste studie geen extra collegegeld te betalen. Zolang er sprake is van een ononderbroken inschrijving betaalt de student instellingscollegegeld ter hoogte van het wettelijk collegegeld voor de tweede studie. Ben je tegelijkertijd ingeschreven voor twee bachelors of tegelijkertijd voor twee masters en rond je er één af, dan mag je de tweede parallel gestarte bachelor- of masteropleiding afmaken tegen betaling van het wettelijke collegegeld, mits je ononderbroken je studie afmaakt. Dit is een wet vanaf collegejaar 2014-2015.

N.B: Check de informatie van internet en ook hierboven bij DUO. De regels veranderen met de dag.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het probleem is dat wanneer ik vier over mijn eerste studie doe ik er een master achter moet plakken en dit lijkt mij onmogelijk in combinatie met een tweedejaarsstudie. Het derde jaar van de tweede studie en de tweejarige master zou ik dan moeten lenen. De schulden lijken me niet waard. Het blijft dus echt bij 1 prestatiebeurs, dan trek ik me terug voor een tweede studie.
Bedankt voor het antwoord.