Wat verdient Rotterdam Airport per dag/week/maand/jaar en waar aan verdienen hun dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik kan alleen oude cijfers vinden. Rotterdam Airport B.V. (100% eigendom van Schiphol Groep) maakte in 2008 4 miljoen winst, en in 2009 2,2 miljoen. Eigenlijk zeggen die cijfers niet zoveel, want zoals je weet is in de luchtvaart de concurrentie moordend, en het ene jaar gaat het eens even goed, en het andere jaar draaien ze weer met verlies.

Als we het laatste cijfer van 2009 nemen dan verdienen ze dus netto zo'n 6000 Euro per dag, maar het is goed mogelijk dat ze nu een jaar draaien met verlies, en alle activiteiten (bij elkaar opgeteld) alleen maar geld kosten. En het kan zomaar zo zijn, dat ze volgend jaar weer winst maken.

Voor Schiphol geldt dat zo'n 50% van de inkomsten uit de havengelden komen. Ieder vliegtuig dat landt is dus kassa voor de luchthaven. Dat percentage zal voor dochterbedrijf Rotterdam Airport niet veel anders zijn. Verder wordt er verdiend aan reclame, consessies met brandstofbedrijven, verhuur van vastgoed (kantoren en bedrijven vlakbij de luchthaven) en verhuur van winkeltjes op de luchthaven zelf. Ook wordt er stevig verdiend aan parkeerfaciliteiten.