ik moet zelf een verslag schrijven van mijn functioneringsgesprek, is dat normaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

Nee, dat is -zover ik weet- niet gebruikelijk. Wel wordt tegenwoordig tijdens functioneringsgesprekken steeds vaker aan de werknemer gevraagd hoe hij/zij aankijkt tegen het bedrijf en zijn/haar leidinggevende; daardoor is er, meer dan vroeger, sprake van een "wederzijdse beoordeling".

Als een bedrijf je uitnodigt voor een functioneringsgesprek, is het normaal dat het bedrijf ook zorgt voor de verslaglegging. Daarna wordt het verslag ter goedkeuring aan jou voorgelegd, waarbij je de mogelijkheid krijgt om commentaar toe te voegen.
Pieter2011
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
helemaal mee eens.

Andere antwoorden (2)

Ja hoor dat moet ik ook.
De baas moet het daarna nog wel goedkeuren....
Voordeel: het geeft je een kans om zaken een tikkeltje naar je eigen hand te zetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voordeel voor de baas is dat hij geen 20 verslagen hoeft te schrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, is best normaal.
ronron1212
11 jaar geleden
Niet normaal wel dat je zelf aangeeft hou jij denkt dat je functioneert.
Nee, dat is niet gebruikelijk. Heb zelf bij verschillende organisaties gewerkt en gebruikelijk is dat de leidinggevende vooraf al een 'beoordeling' heeft geschreven van de wijze waarop hij vindt dat je aan de 'punten' voldoet waaraan je moest voldoen. Die punten zijn uiteraard eerder besproken zodat je weet wat de bedoeling is. In een gespreksvorm -zodat je erop kunt reageren- deelt hij zijn visie mee, aan de hand van die 'papieren'. Na het gesprek krijg je een kopie ervan, je kunt er desgewenst nog wat opmerkingen aan toevoegen en vervolgens de beoordeling teruggeven.

Vervolgens zorgt de leidinggevende dat het document terecht komt bij een eventuele hogere leidinggevende en bij de afdeling personeelszaken. (Of 'HR' zoals die afdeling tegenwoordig schijnt te moeten heten.)

Als je zelf een verslag zou moeten maken van een functioneringsgesprek kan dat alleen goed/volledig als er ook al notulen zijn gemaakt tijdens het gesprek. Dat gaat lastig bij zo'n gesprek, want meestal wordt zo'n gesprek gevoerd tussen twee personen: de leidinggevende en jezelf.

En als er negatieve punten zijn genoemd, zou je ook verplicht zijn die te noteren waarna er achteraf gezegd kan worden: 'Kijk, je hebt het zelf geschreven.' Het lijkt me erg vervelend als je zo'n opdracht krijgt, net zo vervelend als de vraag: 'En wat vind je er zelf van?" Ben je te positief, dan ontstaat de gedachte dat je eigen fouten niet ziet. Ben je te negatief, dan is het ook niet goed.

Natuurlijk kan wel gevraagd worden een verslag te schrijven over de manier waarop je vindt dat je werk verloopt, wat er nog te leren is en welke leerdoelen je al hebt bereikt. Bij stages komt dat voor, bijv. in brieven die je moet schrijven aan de stagebegeleider. Maar dat is totaal wat anders dan aan een werknemer te vragen zijn te reflecteren op zijn eigen functioneren. Stel je voor, dat dit 'nog niet optimaal' is, dan werk je door het zelf schrijven van een verslag in het ergste geval mee aan het niet verlengen van je arbeidsovereenkomst.
Computoon