Wat is een complete reserve bank?

Ik heb gelezen dat een complete reserve bank de veiligste bank is om mee te bankieren, maar wat is een complete reserve bank eigenlijk precies? Bestaat zo'n bank?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is een goede vraag! De wereld van bankieren is in vele geheimen gehuld. Een van deze geheimen is dat geld op basis van schuld wordt geschapen door middel van fraktioneel bankieren. Dit betekent dat een bank alleen een klein gedeelte van het geld van rekeninghouders in reserve hoeft te houden. De rest kan de bank weer uitlenen aan derden. De kapitaal reservers van de meeste banken zijn dus heel klein en maakt een bank daardoor gevoelig voor zogenaamde bankruns, maar ook verliezen door verkeerde speculaties op de effectenmarkt. Dus de meeste banken zijn volgens mij allemaal gebaseerd op fractioneel bankieren en hebben daardoor geen complete reserves. Een complete reserve bank is daarom een bank die het geld van bankrekeninghouders niet verder uitleent. Al het geld van de rekeninghouders blijven gewoon staan op de bank. Daarom, is een compleet reserve bank de meest veilige bank die er is. De bank zal altijd je geld kunnen teruggeven en je bent ook niet afhankelijk van een bankgarantie c.q. deposito-garantiestelsel om je geld terug te krijgen wanneer de bank in de problemen komt. Een bank holiday zal per definitie niet plaatsvinden bij een complete reserve bank.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat heeft een bank holiday (=nationale vrije dag) hiermee te maken?
Antoni
10 jaar geleden
Zilverstier, ik lees hier voor het eerst over de complete reserve bank. Ik begrijp de uitleg in je antwoord, maar vraag me nu af: Kan zo'n bank ook rente uitkeren aan de rekeninghouders? Naar mijn idee niet, want de bank verdient zelf geen rente, omdat ze zelf het geld niet uitleent. Ik ben benieuwd naar je reactie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zover ik weet kent een complete reserve bank geen rente toe. Wat een complete reserve bank wel doet is het mogelijk maken om de bank account te koppelen aan een brokerage account, een mutual fund account of nog meer exotischer, een gold backed bank account. Dus er zijn andere mogelijkheden om het geld op de bankrekening vervolgens te beleggen. Toch, in eerste instantie gaat het erom dat het geld veilig staat en dat de bank er met zijn vingers af blijft. Trouwens een bank holiday kan ook betekenen dat de bank plotseling de deuren sluit en niemand meer aan zijn geld kan komen. Dit kan gebeuren gedurende een economische crisis, wanneer er te veel mensen op dezelfde tijd hun geld van de bank af halen en het vetrouwen in de bank volledig verloren is. Cyprus heeft afgelopen maart nog een bank holiday gehad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@zilverstier
Je bedoelt volgens mij een bankrun. ;-)
Als je een brokerage-account een je bank-account koppelt, wat is dan het voordeel ten opzichte van een gewone beleggersrekening ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welke bank werkt op deze manier? Welke bank bankiert op basis van 100 % reserve banning?