Ik heb bij een krediet een deel sneller afgelost, maar nu wordt de rente niet verrekend. Mag dat?

Ik heb in januari een krediet afgesloten voor een fiets. Ik weet het, niet persé slim. Maar ik had daarvoor een contract waar ik per maand betaalde. Daar wilde ik vanaf, dus besloot ik een fiets op krediet te kopen en deze zo snel mogelijk af te betalen.

De fiets was totaal 700 euro. De bank (santander) heeft daar direct het hele rente bedrag over deze lening over berekend. Dit gaat om +/- 300 euro. Nu heb ik een deel versneld afgelost. Alleen het rente bedrag veranderd niet. Ik vind dat heel vreemd. Nu ben ik benieuwd of dit uberhaupt mag. In mijn contract lijkt wat anders te staan. Maar los daarvan. Mag dat?

9 maanden geleden
in: Lenen
4K
ronron1212
9 maanden geleden
Je had een contract waar je maandelijks voor betaald en n een krediet en daar betaal je toch ook maandelijks voor wat is het verschil?
Maartenvd
9 maanden geleden
Eerst betaalde in per maand voor een service. Nu is de fiets van mij en heb ik geen maandelijkse kosten meer als deze is afbetaald.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 maanden geleden
Ja, dat mag (mits de aflosboete als zodanig in het contract is opgenomen) En nee, je hoeft hier op goeievraag geen verantwoording af te leggen over het feit dat je iets op krediet hebt gekocht. Dat is helemaal jouw zaak.
erotisi
9 maanden geleden
Met een rentepercentage van 10,71 af te aflossen na 4 jaar kom je uit op 300 euro. Als je binnen 4 jaar aflost zal toch die 300 in rekening mogen worden gebracht.
Thecis
9 maanden geleden
@Erotisi
Dat hangt er dus van af wat er in het contract opgenomen is. Als er boetevrij (sneller) afgelost kan worden, behoort de resterende rente niet in rekening gebracht te worden.
Als toevoeging. Met een jaarlijks rentepercentage van 10,71% kom je uit op 1051,59 euro na 4 jaar.
Om op 4 jaar uit te komen op 1000 euro is een rentepercentage nodig van 9.3266%.
(dit is wel op het moment dat de totale rente vooraf berekend wordt zoals wordt gesteld in de vraag van de vraagsteller). Jouw rente van 10,71% klopt wel als de periode 48 maanden is, er een maandelijkse rente is van 10,71 / 12 = 0.8925% is met een aflossing van 18 euro per maand. Maar ik denk niet dat je het zover doorgerekend had of wel?
erotisi
9 maanden geleden
Als het samengestelde rente is wel ja, maar misschien wordt met enkelvoudige gerekend.
Thecis
9 maanden geleden
Krediet wordt eigenlijk altijd gedaan obv samengestelde rente.
Maar het zou kunnen dat er met een jaarlijkse enkelvoudige rente wordt gerekend. Maar zoals je het zelf impliciet ook al aangeeft, is de kans daarop (erg) klein.

Antwoorden (1)

Lees de kleine lettertjes! En als je die niet snapt, of ze doen iet anders dan wat je denkt dat er staat, vraag het hen. Overigens is het bij dit soort contracten vaak zo dat je een vergoeding (boete) moet betalen voor de door hen misgelopen rente, in het geval je vervroegd aflost. Juridisch heeft het dan een andere naam, het bedrag blijft grosso modo hetzelfde.
9 maanden geleden