Hoe werkt rente over een lening?

Stel, een bank adverteert met leningen met een rente van 5%.
Wanneer moet die 5% dan betaald worden? Is dat maandelijks of jaarlijks?
Zijn er nog andere kosten verbonden aan een lening?
Hoe ziet een maandelijkse aflossing eruit?
Hoe hoog is de gemiddelde rente voor een persoonlijke lening op dit moment?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Lenen
3.5K
ronron1212
9 jaar geleden
Je betaald rente in de maandelijks aflossing dus een gedeelte is rente en een gedeelte is aflossing. Je kan ook een aflossingsvrije lening hebben en dan betaal je alleen elke maand rente.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De hoogte van de persoonlijke lening verschilt per geldverstrekker.
http://www.actuelerentestanden.nl/lenen/informatie/persoonlijke-lening.asp
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ligt allemaal aan de soort lening en hetgeen je overeenkomt met de bank. We hebben iets te weinig informatie om met zekerheid te zeggen hoe dit zit.
Je kan ook de totale rente jaarlijks betalen bijvoorbeeld. Dat ligt er maar net aan wat je afspreekt met je bank. De echte rente zal dan wel meer dan 5% worden.

Antwoorden (1)

De rente van 5 % is op jaarbasis. De rente betaal je gelijk met de maandelijkse aflossing. Het ligt aan het soort lening hoe het verloop is. Bij een lineaire hypotheek wordt de aflossing over bijv. 30 jaar gelijkelijk verdeeld. Je betaalt dan de rente over het restbedrag van de lening. Het maandbedrag wordt dus geleidelijk minder. Bij een annuïteitenlening betaal je elke maand hetzelfde bedrag. De aflossing wordt geleidelijk hoger, de rente met een zelfde bedrag lager. Het maandbedrag blijft dus gelijk.
Bij een persoonlijke lening zijn in het algemeen geen afsluitkosten verschuldigd. Bij een hypotheek berekent de bank in de regel wel afsluitkosten, daarnaast zijn er ook notariskosten e.d. verschuldigd.