kun je naast een hypotheek ook een persoonlijke lening aanvragen?

Mijn ex wil mij uitkopen. ons huis is vrij van hypotheek . hij is 63, en kan daardoor van de bank nu niet genoeg hypotheek krijgen.
De waarde van het onderpand is 6 ton. echter, hij kan geen 2 ton hypotheek krijgen. Kan een persoonlijke lening (voor het gedeelte dat de bank niet verstrekt) een oplossing zijn ?
en waar moeten we dan aan denken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Lenen
1.2K

Antwoorden (1)

Er is een andere mogelijkheid om een hypotheek te nemen namelijk de opeethypotheek. Hieronder volgt een uitleg zoals die op de website van Geld en Recht staat:
Wat is een opeethypotheek
De overwaarde van een woning is de huidige waarde van de woning minus de hypotheekschuld die op de woning rust. U kunt de behoefte hebben aan extra krediet omdat u bijvoorbeeld net met pensioen bent gegaan. Bij het afsluiten van een opeethypotheek kunt u gebruik maken van deze overwaarde. U leent dan van de bank, met uw woning als onderpand. Over deze lening bent u wel rente verschuldigd. Omdat uw woning als onderpand dient, ligt deze rente relatief laag. Deze rente is overigens niet aftrekbaar. Vaak wordt de te betalen rente bij het krediet opgeteld, zodat de schuld niet alleen toeneemt met de onttrekking, maar ook met deze rente.

De bank bepaalt een limiet tot waar de lening, samen met uw eventuele bestaande hypotheekschuld, mag oplopen (bijvoorbeeld tot 75% van de waarde van de woning).

Een adviseur stelt samen met u vast welke maandlast u kunt dragen. Op basis van deze maandlast en de overwaarde van de woning, is het in bepaalde gevallen mogelijk een dergelijke opeethypotheek aan te gaan.

U kunt dan de lening ineens opnemen, of deze periodiek ontvangen. Het voordeel is dat op deze manier de overwaarde liquide wordt gemaakt . Ook kan bijvoorbeeld gekozen worden om door middel van de opeethypotheek de hypotheekrente van de bestaande hypotheek te betalen waardoor de vaste lasten van de woning fors dalen.