is een woz krediet gekoppeld aan de woning?

Vraag: je hebt een hypotheek van 200.000 euro en een woning waarde van 280.000 euro en ik neem een woz krediet van 50.000 euro op.

Nu komt er een schuldeiser met een hoge (voor ons) onbetaalbare schuld. Als hij beslag legt op de woning en het huis verkoopt, moet dan naast de hypotheek ook eerst het woz krediet afgelost worden? Of blijft dit krediet gewoon doorlopen en heb je dit dus ook nog als een schuld lopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen

Het beste antwoord

Wat je met een WOZ krediet bedoelt is niet duidelijk. WOZ is Wet Onroerende Zaakbelasting en daat kun je geen geld (op) lenen.
Al je echter een hypothecaire lening hebt van 200.000 en je leent er 50.000 bij dan heb je totaal 250.000 schuld,
Een schuldeiser komt met een vordering. Als je die niet kunt betalen en ook loonbeslag helpt niet dan kan hij het huis niet verkopen. Dat kan alleen de 1e hypotheekhouder.

Toegevoegd na 11 uur:
WOZ is om precies te zijn: "Wet waardering onroerende zaken".
Dat is een aangelegenheid tussen overheid, dus de gemeente, en de eigenaar van onroerend goed.
Geldverstrekkers zoals banken zijn niet betrokken met deze waardering.
Voor het goede begrip en om vergissingen te voorkomen is het beter om zaken juist te benoemen.
Krediet op basis van onroerend goed is door de min of meer objectieve zekerheid een goede zaak.
Met de vaak door de politiek gestuurde waardering door de gemeente op grond van de WOZ en hoe dat geregeld is met uiteindelijk beroepsmogelijkheid bij, en oordeel door, de rechtbank hebben banken geen functie.
Als iets vaak verkeerd gaat, kan men dat toch wel zo blijven noemen maar het blijft toch fout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker bestaat een woz-krediet wel. Een krediet met als onderpand een onroerende zaak.

Andere antwoorden (2)

Ja schuld is schuld en wat voorschuld het ook is die zal je moeten terug betalen. Dus als je huis verkocht wordt zal eerst de hypotheek betaald moeten worden en de woz en de schuldeiser komt daarna pas aanbod. Alles wat niet uit de verkoop kan worden betaald wordt dan dus een restschuld.
11 jaar geleden
Een WOZ krediet is een krediet met hypothecaire zekerheid. Dit betekent dat ook de kredietverstrekker, ná je hypotheekverstrekker, het recht heeft om je woning te verkopen, en als eerste de openstaande schuld (+achterstanden + boetes) bij je kan verhalen. Alle andere schuldeisers moeten wachten tot er daarna wat overblijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus de 2e hypotheeknemer/geldverstrekker kan het onroerend goed verkopen zonder medewerking van de 1e hypotheeknemer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ze hebben allebei het recht van hypotheek. De 1e hypotheekhouder heeft echter als eerste recht op alle openstaande vorderingen. Daarna komt de 2e hypotheekhouder, 3e etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Recht van hypotheek is een zakelijke zekerheid dat beide hypotheekhouders hebben. Maar heeft de tweede hypotheekhouder ook het recht van executie, dus (nogmaals) kan de 2e hypotheeknemer/geldverstrekker het onroerend goed verkopen zonder medewerking van de 1e hypotheeknemer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De geldgever die het eerst het recht van hypotheek heeft gevestigd gaat voor bij de verdeling van de verkoopopbrengst (als er verkocht wordt en is).
De vraag is of een andere schuldeiser (met recht van tweede hypotheek) beslag kan leggen dan degene die het eerst een hypothecaire lening heeft gegeven en u tevens kan verplichten om het huis te (laten) verkopen. Ik denk dat dat niet kan, zoals ook blijkt als je van de gemeente Bijstand hebt en de gemeente het recht van tweede hypotheek heeft. Dan bent u ook niet verplicht om het huis te verkopen en wacht de gemeente af tot t.z.t. het huis wordt verkocht.
Gezien het feit dat u schulden hebt die u niet geheel kunt betalen zou ik proberen om de rente/aflossing aan de eerste geldgever steeds te blijven betalen zodat die geen reden heeft om het onroerend goed te verkopen.
Bij verplichte verkoop, dikwijls resulterend in een veiling, brengt het huis weinig op. Dan zal vaak (door de dan lage opbrengst) de Nationale Hypotheekgarantie inspringen maar dan blijft er toch voor u de restschuld openstaan aan de tweede geldgever.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen, geen ervaring, maar vragen is heel wat anders dan het recht om dit te eisen. Voorts is niet duidelijk of het een schuld is van u beiden of niet, welke vorm van huwelijksvoorwaarden u hebt en van wie het huis is. Overigens is het maar de vraag of iemand uw/jullie huis zou willen kopen en zo ja voor welk bedrag. Uw financiele conclusies begrijp ik niet, maar laat u goed en deskundig voorlichten. Dat gaat niet via een internetrubriek als Goeie Vraag, ook omdat er onvoldoende (prive-)gegevens beschikbaar kunnen komen. PS jammer dat ik op mijn antwoord in het geheel geen plus-duim heb ontvangen.