Waarom zit er in het woord brandweerman of brandweer het woord weer?

Brandweer...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is eigenlijk heel logisch: het weren (weghouden) van een brand.

Het Nederlandse brandweer is een leenvertaling van het Duitse Feuerwehr, letterlijk ‘vuurweer’ [19e eeuw], met → brand en → weer 3, → weren.

Het huidige woord heeft dus geen rechtstreekse voorloper in brantwere en brantweringe: ‘het stuiten van brand’ .

Toegevoegd na 1 minuut:
Weren = beletten, tegengaan, tegenhouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super dankje! Ik snap het nu!

Andere antwoorden (2)

Omdat dat het zelfstandig naamwoord is wat gevormd is uit het werkwoord weren. Dat betekent: bestrijden.
Amadea
11 jaar geleden
weer slaat in dit geval op
weren

dus tegenhouden van,....