Kan een tandarts van een offerte afwijken?

Mijn tandarts/ortho heeft voor mij een offerte gemaakt voor een beugel (slotjes, boven). Aan de hand van de offerte (12x controle, zetten, verwijderen, gebit reinigen) heb ik besloten om de beugel te nemen omdat de kosten me meevielen. Ik moest wel een groot deel zelf bij betalen, maar ik had het er wel voor over. Ik heb de beugel nu 13 maanden en wrs. duurt het nog twee maanden voordat ie eruit gaat. Tussendoor heeft hij eens mijn tanden gepolijst e.d. wat ook niet op de offerte stond. Zijn die extra kosten voor mijn of zijn rekening? Ik heb daar namelijk niet op gerekend. Kortom, kan ik vasthouden aan die offerte of geldt dat meer als een indicatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In principe ga je akkoord met de diensten die op de offerte staan, wijkt hij daar van af kan hij kosten in rekening brengen. Maar is het een "professionele" ortho dan zal hij hier niks voor vragen, dan heeft hij het over service.

Wel een bekend trucje bij de ortho is dat je te horen krijgt dat bijv. over 2 weken je beugel eruit mag, kom je 2 weken later krijg je te horen dat het toch nog 2 weken langer moet, en dit kan best 2-3 keer gebeuren. En natuurlijk gaat dat van je consults af en zul je hiervoor betalen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de tandarts jou heeft gevraagd of je akkoord ging met polijsten e.d. en je hebt daarmee ingestemd (stilzwijgend of niet) heb jij het probleem, tenzij je terecht kon denken dat het deel uitmaakte van de gecontracteerde behandeling.
Lijkt me in eerste instantie een goede vraag voor je tandarts zelf en daarna voor de zorgverzekering, de controlerend tandarts daar.
Niet dat die altijd het gewenste antwoord heeft en geeft. Maar als die het met jouw zienswijze eens is dan sta je m.i .een stuk sterker.