kan dit zomaar als je in de ziektewet zit?

Ik ga begin 2013 met pensioen,nu wil mijn werkgever dat ik mijn resterende vakantiedagen opmaak ,maar ik ben al meer dan een jaar ziek,vraag me af of dit wel kan.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je bouwt alleen maar vakantiedagen op over het laatste half jaar van je ziekzijn. De rest ben je kwijt. Een werkgever mag je verzoeken om voor je uit dienst gaat je dagen op te maken. Is het ook de bedoeling dat je ziek uit dienst gaat? Of ga je hopelijk toch de laatste periode weer aan het werk? Dan zou je bv een maandje voor je pensioen je vakantie kunnen opnemen. Het beste is gewoon om afspraken hierover te maken. Hij vraagt je iets, jij beslist, en samen komen jullie er wel uit.

Ja, je kan tijdens een ziekteperiode op vakantie gaan. E.e.a. kan je het best bespreken met je ARBO-arts of iemand van P&O. Je werkgever wil waarschijnlijk voorkomen dat hij na jouw pensionering je resterende vakantiedagen moet uitbetalen.

Dat lijkt me niet zonder meer te kunnen. Van belang is met name wat in de CAO/individuele arbeidsovereenkomst staat over het opnemen van bovenwettelijke vakantiedagen. Voor de wettelijke mag de voorgestelde oplossing van de werkgever niet worden toegepast. De werkgever is verplicht de eerste twee dagen van ziekte je loon door te betalen, voor minimaal 70% van je loon. Een medewerker die ziek is tijdens de vakantie heeft over die periode geen vakantie (art 7:637-2 BW). Dat wil zeggen dat een medewerker die ziek wordt voordat hij met vakantie gaat, geen uren opneemt over de dagen dat hij ziek is. Wordt de medewerker ziek tijdens zijn vakantie, dan kan hij zich direct ziekmelden. Nu: jij bent ziek. Sinds 1 januari 2012 houden langdurig zieke werknemers in ieder geval recht op hetzelfde aantal wettelijke vakantiedagen als niet-zieke werknemers. Ziektedagen zijn geen vakantiedagen. Als de 'oplossing' die je baas voorstelt doorgaat en je begin 2013 nog steeds ziek bent, zijn je 'vakantiedagen' administratief 'op'. Er volgt dan bij uitdiensttreding geen uitbetaling meer van niet opgenomen vakantiedagen en dan kunnen er een stel zijn. Voor de WETTELIJKE vakantiedagen mag de voorgestelde oplossing niet (= 4 x het overeengekomen aantal arbeidsdagen per week), daar blijf je recht op houden. Voor de BOVENWETTELLIJKE vakantiedagen (de 'meerdere' die je dat jaar krijgt) mag het wel MITS dat in een schriftelijke (arbeids)overeenkomst staat. Afromen van het meerdere is dus mogelijk, als een overeenkomst dit bepaalt. In dat geval is zowel sprake van een ziekte- als een vakantiedag, waardoor de medewerker naast loon over de vakantiedag, ook loon krijgt over de ziektedag. Voorgaande geldt dus alleen voor de bovenwettelijke vakantierechten, oftewel de vakantierechten waarop de medewerker recht heeft volgens een (collectieve/individuele) arbeidsovereenkomst. Er moet goed in de gaten gehouden worden of het afnemen van deze bovenwettelijke vakantierechten niet in strijd is met de cao (art 7:637 BW). De mogelijkheden zijn dus: * administratief geen vakantiedagen opnemen -> uitbetaling van het vakantiedagensaldo volgt op het uitdiensttredingsmoment (rekening houdend met oude/nieuwe wetgeving) * administratief de BOVENWETTELIJKE vakantiedagen tijdens je ziekte opnemen -> je ontvangt dan zowel je gewone salaris als de vergoeding voor de 'vakantiedag'. DE wettelijke worden uitbetaald op het uitdiensttredingsmoment (rekening houdend met oude/nieuwe wetgeving)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100