Is er een maximale restitutietermijn voor ten onrechte afgeschreven bedragen, door een bedrijf waar je geen klant van bent?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

U hebt een vordering uit onverschuldigde betaling. Die verjaart na twintig jaar nadat de vordering is ontstaan. U hebt vijf jaar om de vordering in te stellen, te rekenen vanaf het moment dat de vordering bekend werd: met andere woorden, vanaf het moment dat duidelijk werd dat ten onrechte is afgeschreven (artikel 309 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek).
U heeft bovendien recht op de wettelijke rente, omdat het bedrijf ten onrechte uw geld in handen heeft gehad. Die varieert en de berekening is niet zo simpel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Context lijkt belangrijk. Dergelijke vorderingen zijn gebaseerd op onrechtvaardige verrijking. Deze zijn direct opeisbaar, maar in praktijk zou je een redelijke termijn kunne geven "gaarne verzoek ik u binnen 7 dagen bedrag x op mijn rekening te voldoen, indien dit niet plaatsvindt zal ik wettelijke rente na 7 dagen in rekening brengen". Maar zelf zou ik gewoon bellen en vragen of ze even kunnen terugstorten. Doen ze moeilijk dan kort emailtje dus.