wat wordt er bedoeld met lichamen (fiscaal recht)?

Wat wordt er bedoeld met lichamen in de volgende zin: Vennootschapsbelasting wordt geheven van LICHAMEN of rechtspersonen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

De meest voorkomende lichamen zijn:
◾de naamloze vennootschap (nv)
◾de besloten vennootschap (bv)

Andere lichamen, zoals verenigingen, stichtingen en vergelijkbare organisaties, moeten alleen in bepaalde situaties aangifte vennootschapsbelasting doen.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus geen personen?
ronron1212
10 jaar geleden
Nee dus.

Andere antwoorden (1)

Er zijn verschillende soorten lichamen.

vertegenwoordigende lichamen:
(staatsrecht) vergadering of vereniging van personen die namens andere personen politieke beslissingen neemt. Bijv. een parlement.

publiekrechtelijk lichaam:
publiekrechtelijke rechtspersonen, zoals gemeenten en provincies

openbaar lichaam:
(staatsrecht) "lagere overheden (provincies, gemeenten, waterschappen) of openbare lichamen voor beroep en bedrijf (Nederlandse Orde van Advocaten, de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie) aan wie in het kader van de decentralisering bepaalde bestuurlijke taken en regelgeving zijn toebedeeld."

Verder kunnen nog organisaties of (maatschappelijke) instellingen bedoeld worden.