mag een bedrijf een incassobureau inschakelen wanneer het bedrijf nog onderhandelt met de klant over de hoogte van een betalingsregeling?

Ik heb Telfort in januari 2011 een betalingsvoorstel gedaan. Telfort zou een uitzondering maken en het voorstel van mij behandelen. Na het verstrijken van 2 maanden zonder antwoord van Telfort heb ik een brief geschreven met het verzoek om een antwoord op mijn voorstel.
Ik ontving een brief met de mededeling dat mijn dossier was doorgestuurd naar het incassobureau en dat mijn abonnement eenzijdig was beeindigd.

Mag Telfort een incassobureau inschakelen terwijl zij client nog een antwoord schuldig is op een betalingsvoorstel?

Mag Telfort eenzijdig het contract beeindigen tijdens een onderhandeling over een betalingsregeling?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je niet gewoon op tijd betaalt, mag een bedrijf een incassobureau inschakelen. Het feit dat JIJ een betalingsvoorstel doet, doet niet terzake.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een incassobureau neemt het innen van de vordering van een bedrijf over. Mogelijk kun je met het incassobureau wel tot een regeling komen.
bamibal
11 jaar geleden
Het antwoord op beide vragen is ja: dat mag.

De vraag wanneer er incassokosten gemaakt mogen worden, hangt af van het moment waarop de schuldenaar in verzuim is. Over het algemeen gezegd hebben de meeste bedrijven het zo in hun algemene voorwaarden geregeld dat na het vervallen van de uiterste betaaldatum, de schuldenaar (jij dus) in verzuim bent. Vanaf dat moment mogen er buitengerechtelijke incassokosten op de schuldenaar verhaald worden, en dat is ook het moment waarop de zaak meestal naar een incassobureau doorgestuurd wordt.

Een schuldeiser hoeft niet akkoord te gaan met gedeeltelijke betalingen (artikel 29 uit boek 6 burgerlijk wetboek). Een verzoek voor uitstel van betaling, of een betalingsregeling, verschuift niet de uiterste betaaldatum. Telfort mag dus inderdaad zonder op uw brief te reageren de zaak doorsturen naar een incassobureau.

Hetzelfde geldt voor het beëindigen van de relatie. De wet stelt dat als de schuldenaar in verzuim is, dat de schuldeiser de overeenkomst mag ontbinden, tenzij de "tekortkoming" van geringe betekenis zodanig dat het ontbinden niet nodig zou zijn (6:265 BW).

Dat laatste kan overigens nog een discussiepunt zijn, afhankelijk van de situatie. Die situatie hangt af van de voorwaarden van de overeenkomst (wat is daarin geregeld) en wat zijn de omstandigheden van niet betalen. Bijvoorbeeld een telefoonrekening van een paar honderd euro vanwege roaming data in het buitenland lijkt me een bijzondere omstandigheid die ontbinding niet _gelijk_ rechtvaardigt (wel als de betaling geruime tijd uitblijft). Evenmin het uitblijven van het maandelijkse abonnementsgeld als de schuldenaar al een ruime tijd wel altijd op tijd betaald heeft (gegeven dat dit geen maanden duurt). Maar hier zijn geen vaste regels voor en hangt dus af van de interpretatie van de rechter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het wel in je voordeel is dat je hebt geprobeerd een regeling te treffen, en het is jammer dat Telfort daar niet aan heeft meegewerkt. Misschien kan je op die grond een matiging van de incassokosten lospeuteren.