Mijn werkgever weigert mijn laaste loon te betalen omdat ik in de ziektewet zat kan dit zomaar?

ik heb me aan het verzuimprotocol gehouden en contact gehad met me huisarts

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

nne dat kan niet zomaar, jij hebt recht op je salaris, neem contact op met het juridisch loket
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je werkgever is verplicht je loon te betalen. Maakt zelfs niet uit of je je volledig aan het protocol hebt gehouden. Ik zou een advocaat (indien je rechtsbijstand hebt) (of anders via de rechtswinkel) een pittige brief aan je werkgever laten sturen dat dit soort praktijken absoluut niet kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inkomen tijdens ziekte;

Als u ziek wordt betaalt uw werkgever uw loon door. Dat is hij de eerste 2 jaar van uw ziekte verplicht. Meestal krijgt u het eerste jaar 100% en het tweede jaar 70% doorbetaald. Zit er tussen 2 ziekteperiodes minder dan 4 weken herstel, dan mag uw werkgever de ziekteperiodes bij elkaar optellen.

Hoeveel u precies krijgt, staat in uw cao. Heeft u geen cao? Vraag dan aan uw werkgever wat de regels zijn. U krijgt in het eerste jaar nooit minder dan het minimumloon. In het tweede jaar kan uw loon lager dan het minimumloon zijn. Dan kunt u een toeslag aanvragen. Meestal wordt de Ziektewet-uitkering via uw werkgever betaald. Hij verrekent de uitkering met uw loon. In de praktijk merkt u dus weinig van de uitkering.
Loondoorbetaling bij ziekte

Heeft u op het moment dat u ziek wordt een arbeidsovereenkomst met een werkgever? Dan heeft u recht op loondoorbetaling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven al is aangegeven is uw werkgever verplicht uw loon door te betalen voor een periode van 104 weken (twee jaar). Wettelijk gezien 70% van het laatst verdiende loon, maar veel werkgevers vullen het aan tot 100% in het eerste jaar.

Maar hoe kom je nu aan je geld...
Schrijf een brief aan je werkgever waarin je je salaris eist en voor iedere dag dat het te laat is wettelijke rente (4%) er over rekent. Stuur deze loonvordering aangetekend en zo snel mogelijk.

Reageert je werkgever niet dan kan je je wenden tot de vakbond, rechtsbijstandverzekering of een juridisch loket.