kan iemand met een aow gekort worden bij alleen een inschrijving van een niet familielid?

kan iemand met aow gekort worden als hij iemand laat inschrijven in zijn huurwoning dit betreft alleen een inschrijving maar die persoon zal er niet gaan wonen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
26.5K

Antwoorden (2)

Uit jouw reactie op mijn reactie maak ik op dat het eerder gaat om een soort postadres? Een postadres is een adres waar alle post etc naartoe wordt gestuurd. Dit is iets ánders dan inschrijven dat je ergens woont in de Gemeentelijke Basisadministratie.

Hier kun je lezen hoe je een briefadres aanvraagt, een adres waar je post heen gaat en zo maar waar je niet woont: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-briefadres-krijgen-als-ik-geen-vast-woonadres-heb.html Dat je er niet woont staat dan ook netjes aangegeven bij de gemeente.

Inschrijven in de Gemeentelijke Basisadministratie op een adres waar je niet woont is strafbaar. Sowieso wordt er dan gekort op de uitkering en/of salaris van degene die daar wel woont, dus dit zal ook wel gelden voor het AOW. Je moet wonen op het adres waar je ingeschreven staat in de Gemeentelijke Basisadministratie (dit zie je bijvoorbeeld nog wel eens fout gaan met studenten die deels op kamers gaan en deels thuis blijven wonen). De boetes als je betrapt wordt zijn echt behoorlijk.

Verder wil ik je waarschuwen als je jouw adres als postadres wil aanbieden. Het mag van de wet, maar verstandig is het lang niet altijd. Want als deze persoon schulden heeft, komen de deurwaarders ook aan jouw adres verhaal halen. Hoewel een schuldeiser officieel niks bij jou kan weghalen omdat het om een postadres gaat en niet om een inwonende, blijft het toch een lastig iets om dit elke keer weer duidelijk te maken en schuldeisers proberen je toch daarin bang te maken in de hoop dat jij de schuld dan betaald. Want hun willen natuurlijk gewoon hun geld terug...Oppassen dus met wie je inschrijft!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit valt voor de SVB onder samenwonen. Dat geldt als je met iemand van 18 jaar of ouder in één huis woont, en je de kosten voor het huishouden deelt, of voor elkaar zorgt. De AOW gaat dan van 70% naar 50% van het minimumloon.

Als je samen in één huis woont, kun je moeilijk beargumenteren dat je geen kosten deelt. TENZIJ het gaat om een commerciële relatie, dan moet er een huurcontract zijn, bewijsstukken, en mag die huur ook geen "vriendenprijs" zijn. Dit houdt ook in dat je toestemming moet hebben van de verhuurder, en bij sociale huurwoningen is onderhuur meestal nadrukkelijk verboden.

Overigens heeft het inschrijven van een tweede bewoner op een adres niet alleen gevolgen voor de hoogte van de AOW, maar moet je ook rekening houden met de hoogte van de huurtoeslag en van gemeentelijke (afval)belastingen.

Je hebt alleen met deze situatie nog een ander probleem: als deze persoon niet van plan is er om op het inschrijfadres te gaan wonen, mág hij zich daar niet inschrijven. Je bent verplicht om je in te schrijven op het adres waar je verblijft, de wet definieert dat als het adres waar je de meeste nachten verblijft. Dat moet dus kloppen met de GBA. Daarbij moet de eigenaar van de woning toestemming geven voordat je iemand extra mag laten inschrijven op het adres.

Dan is er nog het briefadres c.q. postadres. Dat is voor mensen die geen vaste verblijfplaats hebben, of die bijvoorbeeld in een instelling verblijven. Als je bij de gemeente een postadres aanvraagt, moet je aantonen dat je daadwerkelijk geen vaste verblijfplaats hebt. Ook als je geen vast woonadres hebt maar wel een adres hebt waar je de meeste tijd verblijft, kun je geen postadres aanvragen: dan moet je het adres waar je de meeste tijd verblijft, opgeven als adres voor de GBA. Als hij daadwerkelijk geen vaste verblijfplaats heeft en het adres als postadres wenst te gebruiken, heeft dat geen gevolgen voor dingen als toeslag en AOW, en de verhuurder hoeft hier ook geen toestemming voor te geven. Deze persoon telt dan niet mee als bewoner van het adres.

Als hij alleen maar bepaalde post wil ontvangen op een ander adres, kan hij natuurlijk aangeven dat hij zijn post p/a naar dat adres gestuurd wil hebben. Alleen zullen officiële instanties en instanties die hun adressenbestand gekoppeld hebben aan de GBA, dan de post gewoon blijven sturen naar het adres waar hij staat ingeschreven. Maar inschrijven op een adres waar je niet woont, mag dus niet.

In de bronnen vind je meer informatie.