In welk jaar mag ik zorgkosten aftrekken?

Stel, ik maak in 2020 zorgkosten. Mijn partner schiet deze voor in 2021 en ik betaal hem terug in 2022. In welk jaar mag ik deze aftrekken?

een jaar geleden
1.3K
Inekez1
een jaar geleden
De belastingdienst zegt: U mag de kosten alleen aftrekken in het jaar waarin u die kosten hebt betaald. Jij hebt deze kosten betaald in 2022, maar ik denk dat de belastingdienst bedoelt: het jaar waarin de rekening is betaald. Dat is dan 2021. Als je partner ook je fiscale partner is, dan geldt sowieso 2021 omdat je partner deze kosten dan zelf kan aftrekken. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/voorwaarden_aftrek_zorgkosten Bij twijfel kun je natuurlijk altijd even contact opnemen met de belastingdienst.
SimonV
een jaar geleden
"U mag de kosten alleen aftrekken in het jaar waarin u die kosten hebt betaald."
Tja, dan zou je kunnen zeggen dat VS de kosten in 2022 heeft betaald...
ronron1212
een jaar geleden
Datum factuur bepaald het jaar.

Antwoorden (1)

Het jaar van de betaling zorgkosten geldt als aftrekpost bij de Belastingdienst. U zult de rekening met behulp van het voorschot / de lening partner in 2021 hebben betaald. Dan is 2021 het jaar van aftrek.
fisbel
een jaar geleden