wat kunnen ze met mijn rijbewijs/id-kaart?

ik heb een mail gekregen waarin staat dat ik een behoorlijk geldbedrag heb gewonnen. ik kon kiezen tussen een cheque of overschrijving. heb voor de cheque gekozen want anders moesten ze mijn bankgegevens hebben. maar nu moet ik kopie van rijbewijs of id-kaart opsturen maar daar staat dus mijn bsn nummer op. nu is mijn vraag dus of het wel verstandig is om dat op te sturen of kunnen eventuele criminele niks met mijn bsn nummer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Heb je aan een wedstrijd mee gedaan? Zo nee dan gaat het hier om een phishing mail en is men er enkel op uit om aan uw gegevens te komen en wie weet wat daar dan verder mee gebeurd...Dus zou zeggen daar in het geheel niet op reageren.
fremar
11 jaar geleden
Never nooit op dat soort berichten ingaan. Weet niet precies wat ze met je gegevens kunnen maar 'cyber' criminelen kunnen steeds meer. Dus gewoon lekker het venster sluiten en de mail als spam markeren. Mocht je vaker van dit soort berichten ontvangen, meteen verwijderen. Wanneer jij een link o.i.d. in dat mailtje opent kan het ook zijn dat ze van buitenaf in jou computer kunnen komen en zo allerlei gegevens afhandig maken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet reageren!!!!! Dit zijn oplichters. Ze kunnen met je BSN nummer heel wat doen. Ze hebben ook al je naam en adres!!!! Niet doen, en naar de politie gaan, en aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
In dit geval wel, want ze heeft blijkbaar al gereageerd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het is oplichting. Iemand beschikt nu onterecht over haar banknummer, naam en adres. Ook de bank zou ik hierover informeren. Ik heb een client gehad die hetzelfde was overkomen. De bank adviseerde zelfs een nieuwe rekening te openen.
Dat zijn beruchte nepmails, niet intrappen.
Als jij niet hebt meegedaan aan een loterij, heb je ook geen prijs gewonnen.
Veel spammers sturen zulke mails (of een ver familielid waarvan je nog nooit hebt gehoord is overleden, of een leuke Russische wil je leren kennen, en zo nog veel meer varianten).
In de praktijk gaat het met de geldbeloftes zo: ze troggelen je zoveel mogelijk persoonsgegevens af. Die zijn goud geld waard, want dan kunnen zij bijvoorbeeld dingen bestellen op jouw naam met jouw BSN.
Vervolgens willen ze die prijs wel overmaken, maar om te bewijzen dat het echt jouw rekening is, moet jij eerst even een bedragje naar hun rekening overmaken. En dan nog een bedrag als bijdrage in de kosten - geen punt, want jouw gewonnen prijs is veel hoger.
Enzovoorts.

Hier vind je veel van dat soort mails verzameld: http://www.fraudehelpdesk.nl/home
met hier een loterijvoorbeeld: http://www.fraudehelpdesk.nl/nieuwsbericht/let_op_nep_loterij_malaysia_national_lottery_lieve_winner

Hier een hilarisch voorbeeld van een 'contactmail': http://www.koelman.com/2012/hi-my-friend-do-not-worry-it-not-spam/

Een beruchte is de 419-scam, mails van (vaak) Nigeriaanse personen die om hulp vragen om wat geld weg te sluizen, en natuurlijk krijg jij daar een deel van.
http://www.419eater.com/html/419faq.htm
Een vervolg daarop is dat nu mails worden gestuurd door "de Nigeriaanse regering" die al dat gedoe heel naar vindt en slachtoffers compenseert. Of je even je gegevens wilt doorgeven.
En zo kreeg ik laatst ook een mail van 'de FBI' dat ze geld hadden teruggekregen van iemand die mij opgelicht zou hebben, of ik even... Inderdaad.

Trap er NIET in. Delete de mail gewoon, reageer er niet op.
Als je al wel gereageerd hebt, zul je waarschijnlijk nog een bende mails krijgen met allerlei redenen waarom je vooral wel moet ingaan op het aanbod. Maar gooi ze maar gewoon weg.

Toegevoegd na 57 seconden:
En wat je met je ID kunnen? Dat vervalsen. En dan heb jij ineens schulden, en ben je gepakt voor overtredingen en dergelijke. Dat wil je echt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prima antwoord