Waarom kunnen banken wel afschrijvingen gelijk verwerken maar niet bijschrijvingen?

Ik heb me laten vertellen dat er in weekenden niet bijgeschreven kan worden omdat de medewerkers van de bank alleen op werkdagen de ponsbanden kunnen inladen. Maar waarom wordt geldt dan gelijk afgeschreven als je het bijv. op een zaterdag overmaakt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Bankieren
3.3K
LeonardN
6 jaar geleden
"omdat de medewerkers van de bank alleen op werkdagen de ponsbanden kunnen inladen."
ehhhh, wanneer hoorde je dat? 1960?
Als er een bank is die iets niet doet in het weekend is dat hoe dan ook een loos excuus. Tegenwoordig gaat alles via geautomatiseerde systemen en servers die de hele dag draaien.

Antwoorden (2)

Ponsbanden werden in de jaren 50 en 60 gebruikt, dus wat jij je hebt laten vertellen, slaat helemaal nergens op. Alle transacties, zowel af- als bijschrijvingen, verlopen per computer die gewoon 24 uur per dag, 7 dagen per week kan draaien. Vertraging in bijschrijving kan optreden als jij geld overmaakt naar iemand die bij een andere bank zit. Het bedrag dat jij overmaakt wordt dan bij jou gelijk afgeschreven maar bij de ontvanger pas 1 of 2 dagen later bijgeschreven. Dat heeft echter niets met het weekend te maken, dat gebeurt door de week ook.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Plus.Maar...
Bij het downloaden van af- en bijschrijvingen krijg je de gegevens van het weekend ook niet.
Ik denk dat er ergens nog een veligheidsslag zit waar personeel voor nodig/gewenst is.
Een transactie tussen 2 rekeningen bij dezelfde bank, wordt wel direct verwerkt. Zowel afschrijving als bijschrijving gebeuren op dezelfde dag. Er zal wel enige tijd tussen zitten. Hoewel computers automatisch werken, hebben ze wel tijd nodig om iets te verwerken. Als er veel betaalverkeer is, kom je in de 'wachtrij'.

Wil je een bedrag overschrijven naar een rekening bij een andere bank, dan gaat dat via een derde partij. Bank A koppelt de opdracht (en het geld) aan het bedrijf Equens, dat het vervolgens weer koppelt (en betaalt) aan bank B.
Hoewel bij Equens alles automatisch met computers wordt berekend en geregeld, zijn daar altijd mensen nodig die toezicht houden op het systeem. Als er iets fout gaat, moet direct kunnen worden ingegrepen. Die mensen werken niet in het weekend. Dus bank A geeft wel op zaterdag de opdracht aan Equens, en schrijft op dat moment het bedrag van jouw rekening. Equens verwerkt dat pas maandagochten en bank B ontvangt ook pas maandag de opdracht om het geld bij zijn klant bij te schrijven.

Knab heeft er een uitgebreide uitleg en schema voor gemaakt. Zie link.
Vanaf 2019 schijnt het te gaan veranderen. Dan kunnen banken betalingen in het weekend - of 's nachts - direct regelen zonder wachttijd.