Als de staat geld wil lenen lukt dat in principe altijd. Wie leent dat geld uit en wie krijgt uiteindelijk de opbrengst?

Zonder handel met buitenaardse wezens staat tegenover iedere schuld een bezit van een ander. Nu de overheden opeens veel geld moeten lenen waar komt dat geld dan ineens vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Inderdaad wordt het gros van de staatsleningen 'gekocht' door institutionele beleggers. In principe zijn wij dit allemaal; via pensioengelden, verzekeringen, spaargelden etc. Voor deze institutionele beleggers zijn de overheidsleningen redelijk 'safe' en hierdoor populair in tijden zoals nu, waarin op o.a. aandelenmarkten veel onzekerheid heerst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of, en hoeveel, het de staat geld kost is overigens nog maar de vraag. Wanneer de leningen aan bijvoorbeeld een nederlandse pensioenmaatschappij worden verkocht, gaan de renteopbrengsten naar de nederlandse pensioengerechtigden, en wordt het geld als het ware 'rond gepompt'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Burgers kunnen de staat geld lenen. De staat betaald hier een goede rente voor. Ook kan een staat van buitenlandse staten geld lenen. Ook dit kost uiteraard geld.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
De staat kan staatsobligaties uitgeven. Dat is een mooi woord voor een lening aan de staat. Je kan als particulier beleggen in obligaties, maar er zijn genoeg institutionele beleggers (bijv voor pensioenfondsen en zo) of hele grote bedrijven die voor miljoenen investeren.
Deze beleggers/gelduitleners krijgen elk jaar een rentevergoeding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn nog steeds veel mensen die veel geld verdienen met het verkrijgen van rente over uitgeleed geld. De staat probeert doormiddel van obligaties die wel is waar minder rente opbrengen leningen te verkrijgen. Iedereen kan staats obligaties kopen.
ronron1212