waar moet je op letten, wat zijn de valkuilen, wanneer je financiële zaken niet meer door budget beheer zullen worden geregeld ?

budget beheer/kredietbank beëindigt binnenkort haar taken en dan mag ik het zelf weer doen/alles regelen, waar moet ik op letten, wat is er misschien veranderd in al die tijd dat ik het niet zelf regelde ?

Toegevoegd na 4 dagen:
lieve mensen, hartelijk dank allemaal voor de goede tips en adviezen !
helaas mag ik maar 1 beste antwoord kiezen, het is niet anders...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
paulus811
11 jaar geleden
Sinds wanneer regel je het niet meer zelf? Het maakt nogal uit of dat 3 of 13 jaar is. En het lijkt me wel zo netjes als budget beheer alles niet zo zomaar 'over de schutting' plettert, maar jou leert hoe je weer zelfstandig op eigen financiële benen kunt staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek eens op cursussen 'omgaan met geld' in de buurt, die worden vaak door schuldhulpverleners aangeboden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sinds 6 jaar heb ik budget beheer; hoe en wanneer het afgerond wordt staat nog niet vast, hopelijk binnen een paar maanden.

Het beste antwoord

Poe.. dat lijkt me eigenlijk precies een hulpvraag om mee af te ronden: "hoe doe ik het zelf?" daar moeten zij je volgens mij ook in (kunnen) begeleiden. Zorg in elk geval voor een 'vangnet', dus een plek waar je bij de allereerste twijfel of het eerste gevoel dat er misschien dingen niet goed gaan, direct kunt aankloppen. Als dat niet tot het zorgaanbod van je huidige hulpverlenende instantie behoort, vraag dan waar je wél moet zijn. Eventueel zou het maatschappelijk werk hierin een rol kunnen spelen.

Voor de rest: houd overzicht. Zet al je inkomsten en uitgaven in een spreadsheet, en houd alles, maar dan ook alles bij. Begin met je inkomsten minus je vast lasten, en - belangrijk(!) - wat je maandelijks apart zet voor onvoorziene uitgaven. Vergeet niet dingen die bijv. éénmaal per kwartaal of jaarlijks terugkomen. Begroot alvast dingen die niet exact elke maand hetzelfde zijn, maar wel redelijk voorspelbaar: je telefoonrekening, woon-werkverkeer, een maandelijks bedrag voor het eigen risico van je zorgverzekering, zaken als benodigd geld voor APK-keuringen en gemeentelijke belastingen. Krijg je elk jaar een naheffing voor energie e.d.? Begroot dit dan ook. Wat je per maand overhoudt, is je boodschappengeld.

Nou ja, dat je je vervolgens aan je budget moet houden, en dat je alleen moet kopen wat je nodig hebt e.d., dat weet je prima als je een tijd budgetbeheer hebt gehad. De rest van wat ik vertel waarschijnlijk ook. Maar wat er veranderd is.. tja, ik weet niet hoe lang het geleden is allemaal? Huursubsidie is huurtoeslag geworden, het zorgstelsel is omgegaan en we hebben de zorgtoeslag, en natuurlijk het eigen risico. Daarvoor raad ik dus echt aan om te sparen, want ook als je niet elk jaar al in januari door je eigen risico heen bent zoals ik, komt ziekte altijd onverwacht.

Wat verder veranderd is, is dat bepaalde dingen niet meer aftrekbaar zijn voor de inkomstenbelasting. Kijk op een site als www.meerkosten.nl en kijk bij de aftrekposten. Zitten daar kosten bij die je wel eens hebt? Bewaar dan alle bonnetjes als je die kosten maakt, dat is makkelijk bij je aangifte. Met de vooringevulde aangifte van tegenwoordig kun je wat minder fouten maken, maar je moet aftrekposten wel zelf invullen natuurlijk. Zou zonde zijn als je op die manier geld laat liggen.

Tja, en alles is duurder geworden natuurlijk.. de bijzondere bijstand is steeds minder toegankelijk, maar ik weet niet of dat relevant is voor je. Dat vangnet is belangrijk, denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel voor je antwoord! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me best spannend trouwens, om het ineens weer zelf te doen. Je hébt het natuurlijk allemaal ook heel lang zelf gedaan, maar toch lijkt het me een grote stap. En ik neem ook aan dat je bij budgetbeheer bent uitgekomen omdat er iets misgelopen is, dus dat maakt het misschien nog extra spannend. Ben je alleen, of doe je het samen met een partner? En zie je het een beetje zitten allemaal? Of kijk je er ook wel weer naar uit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou lies, daar ben ik het nog niet over eens met mezelf :))
ik ben alleen, qua mensen :) en zoals met alles, moet Ik dit dus doen, zo is het nu eenmaal, maar kijk ik er naar uit ?
aan de ene kant heb ik er zo vreselijk genoeg van om betutteld te worden, om niet zélf te kunnen bepalen, wat ik waar, wanneer, waarom en hoe zal/wil doen.
aan de andere kant is het erg comfortabel (gedwongen weliswaar en in elke behalve de financiële zin) om uit handen te geven.
echter, er zijn tussendoor zeker problemen geweest (heb door de kredietbank een half jaar onverzekerd rondgelopen ...foutje bedankt!).
je komt niet voor de lol bij budget beheer, altijd door problemen, variabel als ze zijn, het hoeft niet eens jouw schuld te zijn, je bent en blijft verantwoordelijk!
en spannend is zeker het goede woord... :)

Andere antwoorden (3)

Nutteloze uitgaven zijn de addertjes onder het gras (geldbeugel).
Om dit te herkennen kan u best een huishoud boekje bijhouden waar u ALLE uitgaven noteert.
Vergelijk dit met uw inkomen en stuur bij waar nodig.
U moet zelf verstandig genoeg zijn om de nodige uitgaven van de nutteloze te onderscheiden.
Ook alle rekeningen tijdig betalen.
Na een jaartje kan u ook al zien wat terugkerende betalingen zijn en daar al rekening mee houden dat die bv volgende maand op komst zijn.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel voor je antwoord! +
Valkuilen zijn volgens mij: denken dat je geld onbegrensd is. Ik denk dat als het werk altijd uit handen is genomen, dat je dan om te beginnen geen overzicht hebt. Wat zijn de vaste lasten, en die moeten echt eerst betaald worden, daarna de leuke dingen.
Een valkuil is ook: rood kunnen staan bij de bank. Niet doen het kost geld
Sociale dienst, of gemeente en soms ook volksuniversiteit geven vaak cursussen omgaan met geld. Volksuniversiteit kost wat geld(niet overdreven veel) maar is wel een goede investering.
Goed dat u zover bent dat beheer klaar is, succes met het zelf doen.
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel voor je antwoord! +
Heb je al wel ervaring in het betalen met euro's? Zo niet, dan raad ik aan om - met name de duurdere zaken - eerst het bedrag te vermenigvuldigen met 2,2. Want dan weet je de waarde in guldens, en laat je je niet verleiden tot de aanschaf van iets wat op het eerste oog niet duur lijkt.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel voor je antwoord! +