Hoe betrouwbaar zijn die apparaatjes in de supermarkt waarmee ze testen op vals geld ?

Mijn briefje van 5,- kwam niet door de test vanmiddag bij de C1000.
Volgens mij is het een prima briefje. Het watermerk zit er gewoon in.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer is bij AH.

Het beste antwoord

Kennelijk helemaal niet betrouwbaar als je een echt biljet aanbiedt en ze weigeren het... Maar ja het is de C1000...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het testertje test niet op het watermerk, maar op UV-reflecties. Bied hem nog eens aan in een andere winkel, zeg er maar eerlijk bij dat je twijfelt aan het biljet.
Als dat weer misgaat, dan wordt je biljet verdacht.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is getest op 3 verschillende apparaatjes daarzo. En strijken hielp niet.
AWM
14 jaar geleden
Tja, dan begin ik het somber in te zien voor je vijfje.
Je kunt hem proberen te slijten in een zaak waar ze minder goed opletten, maar dat is oplichting.
Je kunt het biljet ook per post opsturen naar de Nederlandsche Bank (DNB) samen met het formulier ‘Inzending verdachte eurobankbiljetten’. Dit formulier kun je aanvragen bij de Informatiedesk van DNB of downloaden via de website van DNB en invullen.
Maar daar wordt je niet beter van, integendeel, het kost je nog een postzegel ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, een postzegel heb ik er niet voor over. Ik koop morgen wel een appel bij de groenteboer of zo..
AWM
14 jaar geleden
OPLICHTER!!!! (lol)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben zelf ook opgelicht eigenlijk. Dat vijfje kreeg ik terug bij de Albert Heijn.
AWM
14 jaar geleden
Ja, zo gaat dat. Maar als je fiets gejat wordt mag je zelf toch ook geen andere gaan stelen. Het is strafbaar.
En nu staat er ook nog eens een keer op internet dat je dat
niet per ongeluk deed. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mja das ook weer zo...
Het watermerk is maar één van de kenmerken, en niet eens het moeilijkst om na te maken.

Als ik jou was, zou ik met je briefje even naar binnen lopen bij een bank. In ieder geval niet nog eens proberen om ermee te betalen, daar kun je mee in de problemen komen als uitkomt dat je al wist dat het een verdacht biljet was.

Juist ook bij die kleine coupures komen vervalsingen voor. Ik ben zelfs wel eens een valse twee-euromunt tegengekomen toen ik nog in een winkel werkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is volgens mij niks vals aan. Alleen is het al een verkreukeld oud briefje wat meer een lapje is dan papier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wéét niet of het vals is. Bij de bank hebben ze die expertise wel. Voordeel van naar de bank gaan: als hij niet vals is, krijg je er een mooi, nieuw, bruikbaar biljet voor terug. Zonder dat je een appel hoeft te kopen om een onschuldige groentenboer met het probleemvijfje hoeft op te zadelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat ik toch maar naar de bank gaan dan..
Ik heb in de winkel een apparaatje dat test op 5 echtheidskenmerken, schijnt zeer betrouwbaar te zijn.
Dus het is even de vraag wat de in de desbetreffende supermarkt voor apparaten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet, als het lampje rood is door ze het nogmaals doorheen halen, totdat hij groen is.

Als hij groen aangeeft bij de eerste keer, stoppen ze met testen.