Als het BNP stijgt, stijgt het BNP per hoofd dan ook?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, wanneer het bevolkingsaantal niet stijgt. Nee, wanneer het bevolkingsaantal wel stijgt. Conclusie is dat het ligt in welke mate de bevolking stijgt.

Antwoorden (2)

Ja mits het aantal hoofden niet stijgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of als de procentuele stijging van het BNP groter is dan de procentuele stijging van het aantal inwoners.
Het BrutoNationaalProduct is de waarde van de goederen en diensten. Het BNP per hoofd is de waarde van de goederen en diensten gedeeld door het aantal hoofden.
Voorbeeld: als het BNP stijgt van 200 naar 231 & het aantal hoofden stijgt van 100 naar 110. In de uitgangssituatie is het BNP per hoofd dan 200/100 = 2. In de nieuwe situatie is het BNP (231/110=) 2.1. Hierbij is het BNP gestegen en het BNP per hoofd ook ( van 2 naar 2.1 ).
Als het BNP echter was gestegen van 200 naar 209 en het het aantal hoofden alsnog van 100 naar 110. Nu is het BNP per hoofd gedaald van 2 naar (209/110 =) 1.9.