Wat is het verband tussen de 4 P's van marketing?

Ik vind wel in mijn boeken en op internet wat het allemaal inhoudt, maar niet wat nou het precieze verband is...terwijl het wel allemaal in een cirkel werkt: "als...er niet is dan kan...niet".

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Economie
4.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het precieze verband tussen de 4 P's is geen vast gegeven. Er bestaan wel verschillende theorieën die iets zeggen over het verband tussen twee of meerdere van de P's, maar dit zijn losse theorieën en het blijven theorieën (geen feiten).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien is het verband wel de 5e P namelijk Personeel...

Het beste antwoord

De 4 p's van marketing

Produkt
Prijs
Plaats
Promotie

Wanneer je een produkt wilt verkopen, zul je eerst marktonderzoek moeten doen.
.1.Waar zijn klanten, is behoefte , kun je verkopen (plaats)
.2.Wat zijn je kosten/winstmarge/wil de klant betalen (prijs)
.3.Hoe bereik je wat je wilt , verkoop , (promotie)
.4.Waar gaat het om (produkt)

Wat is het verband?
Je zegt dat je in de boeken en op internet wel vindt wat het allemaal inhoudt, maar het ..precieze verband.. zie je niet?

Precies een cirkel, zo moet je het ook zien. Je kunt de prijs bepalen en ook de plaats en met het produkt aankomen, maar als er geen promotie is gebeurt er niets.
Zonder klanten (plaats) geen verkoop, ook al heb je wel de prijs van het produkt en de promotie gedaan, niets dus.

Het verband is dat je niets van deze 4 p's kunt missen in het verkoop (promotie) gebeuren. Zonder een van deze 4 p's is er geen actie, geen verkoop, wordt er dus niets verdiend en dat is het punt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nosky
7 jaar geleden
Je laatste alinea is niet helemaal waar. Je kunt in theorie elke "P" missen om iets te kunnen verkopen. De marketingmix is een tool, niet meer en niet minder. En die tool helpt enkel om een product op een zo goed mogelijke manier te vermarkten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Thanks dit is precies wat ik zocht ja! :D Ja, ik wist nu wat het inhield, en waar het voor zorgde, maar ik kon niet goed omschrijven in een zin wat dat precieze verband nou is. Jij deed dat wel met in je laatste zinnen, thanks!

Andere antwoorden (2)

De marketingmix, want zo noemen we die "4 P's" (Jerome McCarthy) heeft wel degenelijk een soort van verband, namelijk de samenhang in de verschillende elementen. Het gaat hierin niet om de samenhang van de "P's" op zichzelf, maar deze helpen juist om samenhang te vinden in de gekozen productstrategie.

Voorbeeld:
Neem Nespreso (koffiemerk), die hebben heel specifieke keuzes gemaakt omtrent het in de markt zetten van deze koffie. Nespresso moet exclusivieteit uitstralen. Dat zie je terug in de prijs, in de distributie (plaats), Personeel en de wijze waarop het gepromoot wordt. De cups kun je bijvoorbeeld alleen bij de exclusiece shops en de Bijenkorf krijgen, niet in de supermarkt. Zouden deze cups heel goedkoop zijn en bij elke supermarkt opgestapeld zijn, heeft het merk veel minder die uitstraling van exclusiviteit. Datzelfde geld voor de inrichting van die winkels en de inzet van het personeel aldaar. Alles is gericht op die peiler van het merk. Het bedrijf verkoopt geen koffie, het verkoopt een belevenis, exclusiviteit, gemak en bovendien is de koffie van een goede kwaliteit.
Die P's van de marketingmix helpen om daar samenhang in te brengen.

De marketingmix is denk ik wel het meest uitgemolken model dat er bestaat, in heel veel cases niet optimaal toepasbaar danwel waardevol, en wordt door heel veel mensen verkeerd begrepen/toegepast. Het is namelijk (primair) geen model om een analyse mee vorm te geven, maar om strategische keuzes op te baseren. Wat ga ik verkopen, waar, hoe ga ik dat aan de man brengen en wat ga ik daarvoor vragen?

In het huidige tijdsbeeld is die marketingmix niet altijd even toepasbaar, omdat het primair uitgaat van een fysiek product. Wel, we zien allemaal dat we tegenwoordig ook veel 'consumeren' wat niet tastbaar is. Niet voor niets zijn er in het verleden al diverse P’s aan het model toegevoegd.
7 jaar geleden
Als de 4 P's allemaal goed op elkaar aansluiten zul je een grotere kans van slagen hebben met je bedrijf dan dat enkele van de P's achtergesteld zijn. Je kunt bijvoorbeeld een heel goed product hebben, maar met een te hoge prijs. Hierdoor verkoop je minder en wordt het succes minder groot.
Niet altijd zijn alle P's op jouw bedrijf van toepassing; stel dat jij in heel Nederland online levert, dan is de plaats minder van toepassing. Dit is bijvoorbeeld bij stenen winkels weer een stuk belangrijk.
Kijk goed naar je bedrijf, maar in de regel hoe beter de P's geregeld zijn, hoe groter de kans op succes!