Is dit een goede schatting voor een marketingactie?

Ik wil voor mijn afstudeerbedrijf een marketingactie inzetten. Dit houdt in dat ik 4 keer een advertentie wil plaatsen in een plaatselijke krant met het aanbod van mijn stagebedrijf(Sportschool).

Deze krant zal 4x onder 35.000 huishoudens verspreid worden. Nu is het belangrijk om te weten wat dit financieel gezien gaat opleveren. (Dit voor kosten/baten analyse) Aangezien het bij een marketingactie erg lastig is, heb ik aannamens gezien. Over wat een krantenadvertentie opleverd zijn volgens mij geen cijfers bekend.

Mijn vraag is: Zijn deze aannamens reeel?

35.000 oplages

50%ziet advertentie niet --> 17500

17.500 zien advertentie wel

30% leest advertentie --> 5250st

10% leest geïnteresseerd --> 525st

50% daarvan overweegt bij het bedrijf langs te gaan--> 223st

50% daarvan gaat daadwerkelijk langs aangezien het oprecht geïnteresseerd is-->111st

75% meldt zich uiteindelijk aan op basis van de advertentie--> 83st

Of hoe kan ik op een andere manier een reele schatting doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie

Antwoorden (2)

het leuke van een marketing actie is juist dat je probeert om een schatting te maken en daaraan doelstellingen en mogelijkheden aan te koppelen. Dat is nu juist het vak.
12 jaar geleden
Geheel terecht stel je in je toelichting dat er geen cijfers bekend zijn, over wat een krantenadverentie oplevert. Dat komt alleen al, omdat een algemene advertentie over dat de nieuwste KIA zo lekker en goedkoop rijdt, een totaal andere respons zal geven, dan een advertentie van de plaatselijke patatboer, dat je zaterdag a.s. een kroketje gratis krijgt bij je patatje. In het laatste geval zal de advertentie veel meer opleveren, omdat het een plaatselijke krant is, en omdat iedereen dol is op alles wat gratis is.

Ook zul je nader moeten definieren, wat "opleveren" betekent. Om bij de patatjes te blijven: het kan goed zijn, dat het de patatboer alleen maar veel geld kost, om al die kroketten gratis weg te geven, maar de kans is groot dat het op de langere termijn wel wat oplevert. Want door het heerlijke gratis kroketje, komen er misschien in de weken daarna veel meer mensen een kroket halen, en die betalen ze wel zelf. Kassa dus.

Hoewel ik je allereerste schatting wat aan de hoge kant vind (50% ziet de advertentie) lijken mij alle andere schattingen best reeel. Maar ook daar geldt, dat het zal afhangen van het soort advertentie. Iets met een kortingsbon, of gratis kennismakingslessen zal veel meer respons opleveren, dan alleen een advertentie die vertelt dat jij zo'n schitterende sportschool hebt.

Om betere schattingen te kunnen maken, zul je meerdere keren moeten adverteren, en op basis van wat het de vorige keer opleverde, kun je steeds nauwkeuriger gaan schatten wat een volgende advertentie je op zal leveren.