Hoe bereken je het vraag en aanbod en hoe verwerk je dat in een grafiek?

ik snap niet hoe je vraag en aanbod (curve) moet berekenen. met Qp en Qa
en hoe je dit uiteindelijk in een grafiek moet tekenen.
ik moet het voor economie kennen.

kan iemand het met een voorbeeld aub uitleggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie
10.4K

Het beste antwoord

Een curve kun je niet tekenen met aanbod en vraag. Je kunt wel twee lineaire lijnen tekenen. Daar kan ik je wel mee helpen:

Als jij een product aanbiedt, wil je natuurlijk een prijs waarbij je de meeste winst behaalt. Dat kun je zien door een vraagformule en een aanbodformule op te lossen en deze in een grafiek te tekenen. De ideale prijs kun je dan afleiden d.m.v. het kruispunt.
Stel dat de vraagfunctie: Qv = -10P + 94
Stel dat de aanbodfunctie: Qa = 10P - 20
v = vraag
a = aanbod
P = prijs van je product

Deze twee functies teken je in een grafiek door voor P iets in te vullen. P=0 en P=5 bijvoorbeeld.

Als het nog niet echt duidelijk is, moet de link je verder helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt