Waarom ligt het minimumloon is Polen zoveel lager dan in Nederland?

Gezien de economie wel sterk is.

Onderbouwing:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_minimumloon_per_land

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie
2.7K

Het beste antwoord

Als je de lijst goed bekijkt zie je dat het minimum loon per land heel verschillend is een minimum loon is gebaseerd op de minimale levensbehoefte. Dat heeft verder niets met een sterke economie te maken. Dat de economie sterk is geeft alleen aan dat het land goed aan het bouwen is en daar op dit moment succes vol in is.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe word de prijs van een product in een bepaald land vastgesteld? En hoe word vervolgens het minimumloon berekent? In Polen moet je met veel minder geld rondkomen terwijl de prijzen van levensonderhoud redelijk gelijk beginnen te staan aan die van Nederland. (hoor ik van verscheidene Poolse mensen) Polen kunnen zich in hun eigen land veel minder veroorloven dan hier, de verhouding tussen kosten en inkomsten ligt lager. Waarom is dat zo, als de economie daar niets mee te maken heeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reistebrein, In Nederland zijn sommige dingen duurder dan in Polen.
Bijv, huur, kleding
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, maar waarom is dat zo?
ronron1212
11 jaar geleden
Polen is een van de vele landen die nu pas uit de situatie komt waarin ze kunnen beginnen met een economische groei en een plaats in de economische wereld economie gaan innemen. Tot voorkort was polen een arm land en was het ook voor polen niet mogelijk om in een europees land te werken. Een arm land heeft een heel andere inkomenspolitiek dan een rijk land en polen is wel een stijgende economie maar is nog niet uit de armoede het gaat steeds beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee, dankje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel, ik lees op wikipedia dat de economie van Polen de zesde grootste van Europa is.
Is die berekening dan puur gebaseerd op de groei?
ronron1212
11 jaar geleden
Ik schreef net al dat ze: een economische groei en een plaats in de economische wereld economie gaan innemen. Daar zijn ze nu dus hard mee bezig. 10 jaar geleden was polen nog niets.
paulus811
11 jaar geleden
Ik ben onlangs in Polen (Wroclaw) geweest en vind de prijzen gewoon erg laag. Eten voor meer dan 20 euro pp is gewoon een uitdaging en boodschappen in de supermarkt kosten meer dan in Nederland (en nee, ik ben niet in alle supermarkten geweest). Electronica en merkkleding is net zo duur en soms duurder. Maar ook hotels zijn veel goedkoper dan in Nederland, voor 75 euro per nacht zit je in een tophotel, daar heb je hier net B&B voor. Ook heb ik bij een makelaar gekeken en vrijstaand wonen kun je probleemloos voor rond de 100.000 euro. Mijn idee is dat men men weliswaar minder verdient, maar ook voor de eerste levensbehoeften minder kwijt is. Overigens vrees ik dat Polen snel duurder zal worden. Grote bedrijven als BMW, LG en Bosch vestigen zich er vanwege de lage lonen, maar de mensen daar zijn echt niet gek. Je ziet nu al Poolse uitzendburo's mensen uit de Oekraïne halen omdat die 'zo lekker goedkoop' zijn.