Betaal ik als ik in het ziekenhuis beland eenmalig per jaar een maximum van 350 euro eigen risico of per keer dat ik in het ziekenhuis beland?

Betaal ik dus per ziekenhuisbezoek elke keer een maximum van 350 euro eigen risico in mijn verzekerde jaar of betaal ik maximaal 350 euro per jaar eigen risico ook al beland ik meerdere keren paar jaar in het ziekenhuis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Per jaar heb je een eigen risico van 350 euro. Dat wil zeggen, als jij 1 keer in het ziekenhuis beland en dat kost 200 euro, moet jij aan het einde (vaak) van het jaar 200 euro betalen.
Beland jij 5 keer in het ziekenhuis en dat kost 1000 euro, hoef jij maar 350 euro te betalen aan het einde van het jaar. Het is dus maximaal 350 euro dat je moet betalen.

Heb je ook voor een vrijwillig eigen risico gekozen? Dan is dat te betalen bedrag natuurlijk meer.

Dus of je nu 1x in het ziekenhuis ligt dat 1000 euro kost, of 10x dat 1000 euro kost, je betaalt maximaal het eigen risico per jaar.

(bedragen van het ziekenhuis zijn voorbeelden)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja. +
Duidelijker kan het haast niet.
Het gaat om een jaarlijks eigen risico en heeft helemaal niets
met een ziekenhuisopname te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord was nog beter geweest als je had gezegd dat ook bijv medicijnkosten in die 350 vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit antwoord zonder bron gegeven. Helaas weet ik niet zo uit mijn hoofd wat er allemaal onder het eigen risico valt, dat is vrij veel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog even een kleine opmerking. Zodra je gebruik maak van je eigen risico in een lopend kwartaal, zal je zorgverzekeraar op na dit kwartaal al vragen om het verbruikte deel van je eigen risico te betalen. Dit is niet pas aan het einde van het jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, dit was bij mij ook zo, vandaar dat ik 'meestal' erbij had gezet. Bedankt voor de toevoeging
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*vaak, niet meestal

Andere antwoorden (1)

Je hebt eigen bijdrage en eigen risico. Bij eigen bijdrage draag je zelf iedere keer iets bij, bij eigen risico betaal je max 350 euro. Daarna zijn de kosten voor de verzekeraar.

Eigen bijdrage: Bij sommige aanspraken wordt een vast bedrag betaald door de verzekerde. Bijvoorbeeld bij kraamzorg wordt een eigen bijdrage van € 3,90 per uur in rekening gebracht.
Eigen risico: de verzekeraar mag de verzekerden een optioneel eigen risico (bovenop het verplicht eigen risico) aanbieden. De verzekeraar is altijd verplicht ook een verzekering zonder (extra) eigen risico aan te bieden.

Verplicht eigen risico geldt niet voor:
huisartsenzorg (wèl voor door de huisarts voorgeschreven medicijnen)
kraamzorg
verloskunde
mondzorg voor verzekerden tot 18 jaar
zorg vanuit aanvullende verzekering
hulpmiddelen in bruikleen
eventuele eigen bijdragen en/of eigen betalingen