Waarom mogen niet alle winkels op zondag open?

Ik vraag me af waarom... Want dat bepaalt iedereen toch zelf?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, dat wordt bepaald door de rijksoverheid. Winkels zijn dus niet helemaal vrij om hun openingstijden te bepalen. In de Winkeltijdenwet staat dat winkels doordeweeks en op zaterdag tussen 6.00 uur en 22.00 uur open mogen zijn. Het uitgangspunt van de Winkeltijdenwet is dat de winkels op zondag gesloten zijn. Er zijn enkele uitzonderingen op de wet, zodat winkels 's avonds of op zondag geopend kunnen zijn. Toegevoegd na 1 minuut: Zie ook bij http://www.goeievraag.nl/vraag/winkels-zondag-open.306978

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wi...

Gemeenten bepalen het ook zelf. Zo zijn er plaatsen waar bijvoorbeeld 12 zondagen de winkels open mogen zijn per jaar, of alle zondagen open als het een toeristisch gebied is. Ook zijn er van oorsprong erg gelovige gemeenten die de zondag echt als rustdag beschouwen. En als alle winkels al open zijn, zal niet iedereen hieraan meedoen. Een eenmanszaak zal over het algemeen dichtblijven. Deze winkels zijn al 6 dagen per week open, de winkelier wil immers ook wel 1 dagje vrij in de week. En er is vaak geen mogelijkheid om personeel in te huren voor die ene dag. Nadeel is dat de grote concurrerende ketens dit wel kunnen, waardoor de klanten bij de kleine zelfstandige weglopen. Gevolg: De kleine zelfstandige kan het niet meer alleen redden, en verdwijnt uit het stadsbeeld.Waardoor je geen mensen met vakkennis meer hebt. Sowieso is open zijn op zondag onzin, want iemand met een kantoorbaan van ma t/m vr kan immers ook op zaterdag winkelen. En voor de winkelier zelf hoeft het ook niet, want hij kan op die winkelzondag ook niet winkelen als hij zelf in zijn winkel moet staan. Toegevoegd na 1 minuut: Ik bedoel dus, dat sommige gemeenten hun kleine zelfstandigen in bescherming nemen, om zo te zorgen dat hun winkelcentrum zich onderscheidt van andere centra, om juist extra publiek te krijgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100