Waarom mogen niet alle winkels op zondag open?

Ik vraag me af waarom... Want dat bepaalt iedereen toch zelf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Nee, dat wordt bepaald door de rijksoverheid.
Winkels zijn dus niet helemaal vrij om hun openingstijden te bepalen. In de Winkeltijdenwet staat dat winkels doordeweeks en op zaterdag tussen 6.00 uur en 22.00 uur open mogen zijn. Het uitgangspunt van de Winkeltijdenwet is dat de winkels op zondag gesloten zijn. Er zijn enkele uitzonderingen op de wet, zodat winkels 's avonds of op zondag geopend kunnen zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook bij http://www.goeievraag.nl/vraag/winkels-zondag-open.306978
Amadea
11 jaar geleden
Gemeenten bepalen het ook zelf.

Zo zijn er plaatsen waar bijvoorbeeld 12 zondagen de winkels open mogen zijn per jaar, of alle zondagen open als het een toeristisch gebied is.

Ook zijn er van oorsprong erg gelovige gemeenten die de zondag echt als rustdag beschouwen.

En als alle winkels al open zijn, zal niet iedereen hieraan meedoen.
Een eenmanszaak zal over het algemeen dichtblijven. Deze winkels zijn al 6 dagen per week open, de winkelier wil immers ook wel 1 dagje vrij in de week. En er is vaak geen mogelijkheid om personeel in te huren voor die ene dag.
Nadeel is dat de grote concurrerende ketens dit wel kunnen, waardoor de klanten bij de kleine zelfstandige weglopen.
Gevolg: De kleine zelfstandige kan het niet meer alleen redden, en verdwijnt uit het stadsbeeld.Waardoor je geen mensen met vakkennis meer hebt.

Sowieso is open zijn op zondag onzin, want iemand met een kantoorbaan van ma t/m vr kan immers ook op zaterdag winkelen.
En voor de winkelier zelf hoeft het ook niet, want hij kan op die winkelzondag ook niet winkelen als hij zelf in zijn winkel moet staan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel dus, dat sommige gemeenten hun kleine zelfstandigen in bescherming nemen, om zo te zorgen dat hun winkelcentrum zich onderscheidt van andere centra, om juist extra publiek te krijgen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het wel raar. Er is de laatste tijd heelveel comotie over wat wel wat niet.. Vind het raar want ik bedoel als ik een winkel heb wil ik bijvoorbeeld zelf bepalen of ik 7 dagen open ben.. En christelijke mensen kunnen er toch voor kiezen om dan naar de kerk o.i.d te gaan?
walter
11 jaar geleden
Ja, maar als jij financiëel en qua personeel de mogelijkheid hebt om wel open te gaan, maar jouw buurman niet, dan is dat oneerlijk. En dan is het wel goed als de gemeente een beetje iedereen beschermt. Waarom zou je open willen gaan? Je verdient er vaak niks extra's mee, want de mensen die op zondag komen, zouden anders wel op zaterdag komen. Maar je maakt wel extra kosten (elektriciteit, personeelskosten etc)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja daar heb je wel een goed punt in. Daar heb ik dan niet bij stil gestaan, Dacht dat het met geloof te maken had dat bijvoorbeeld de CHristenunie er een punt achter zette steeds.
walter
11 jaar geleden
Dat óók. Er zijn meerdere oorzaken natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als ik het goed begrijp en je wilt wel open zou je een verzoek kunnen indienen?
walter
11 jaar geleden
Burgemeester en wethouders hebben de regels bepaald, dus bij je gemeente kan je informeren hoe het daar met de regels zit.
Daar zullen ze geen uitzondering in maken.
En wil je de regels veranderen, dan kan je bijvoorbeeld eens contact zoeken met politieke partij, bijvoorbeeld de lokale VVD. En d.m.v. gemeenteraadsverkiezingen oefen je sowieso invloed uit op de regels he.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Walter: supermarkten hebben wél flink voordeel van de zondagopening omdat ze de inkomsten van restaurants, snackbars en de chinees weghaalden omdat mensen op zondag toch maar een goedkopere pizza of magnetronmaaltijd ofzo bij de super gingen halen. Verder kun je dus wel meer inkomsten halen als je die van je concurrent wegkaapt, of die nu om de hoek zit of een dorp verder maakt dan niet uit.
walter
11 jaar geleden
'De een z'n dood is de ander z'n brood', zeggen ze dan.
Wat voor de een dan een flink voordeel is, is voor de ander een flink nadeel.
En dan is het aan de gemeente om te kiezen of ze de supermarkten meer omzet gunnen, of de pizzeria willen beschermen. En dan nog gaat het niet overal even goed. Bij ons in de stad zeggen ze dat er maar een x-aantal supermarkten open mag zijn. Dus de een mag wel open, en de ander niet. Gaat dus niet eens altijd even eerlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, hier zijn 6 supermarkten en er zijn er maar 2 open op alle zondagen, de rest mag maar 12x per jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toch ben ik van mening dat elke winkelier zelf moet kunnen bepalen wanneer hij z'n winkel open doet. webwinkels zijn toch ook 7 dagen 24 uur open. en kijk eens naar het buitenland, hoe veel winkels daar op zondag open zijn.
walter
11 jaar geleden
Als de concurrent open is, word je een soort van verplicht om ook open te gaan, anders kan je het wel vergeten met je zaak want dan raak je je klanten kwijt.
En de volgende stap is zeker 24u open?
Goed als men daar een stokje voor steekt. Voor de consument is het nergens voor nodig, en voor de winkelier kan het ook schadelijk zijn.
Dan doe je toch lekker op een andere dag je boodschappen.
Webshop is anders. De mensen daarachter verwerken vaak ook geen 7dg per week de bestellingen. Dat heeft toch geen nut, want de post komt ook geen 7dagen per week.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mischien raar maar de esso hier is ook 24/7 open. Die verkoopt producten als een supermarkt voor dezelfde prijs mischien ietsjes duurder. Hoezo mag dit wel?