Ik krijg geld van de sociale dienst omdat zij mij te weinig hebben gegeven. mag de WSNP bewindvoerder dit innemen?

Sinds juli 2012 zit ik in de WSNP en sinds juni 2013 zit ik bij de strengere vorm bewindvoerder.

Van de sociale dienst krijg ik geld terug omdat ik te weinig had gekregen (over 2012). Ik heb in dat jaar ook ruim onder het minium geleefd.
Het geld wat ik nu krijg, mag ik dat zelf besteden of moet ik het alsnog afgeven aan de WSNP-boedelrekening?

Groeten
Nous

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Normaal gesproken zou dit geld ten goede komen aan die WSNP boedelrekening,
want jij zit niet voor niets bij de WSNP, dus ik neem aan dat er nog veel schulden af te lossen zijn.
Je bent vanaf het moment dat de Wsnp van toepassing wordt verklaard niet meer bevoegd om over eigen gelden , erfenis, extra inkomen etc. te beschikken.
Ook niet over je vakantiegeld.
En ook niet over dit soort extra inkomsten.
Je hebt informatieplicht en die houdt in dat je verplicht bent om uw bewindvoerder maandelijks alle gevraagde gegevens op te sturen en te informeren over alle wijzigingen in uw woon –en werksituatie en overige inkomsten en uitgaven.
Ook dient u uw bewindvoerder te informeren over bijvoorbeeld nalatenschappen. De bewindvoerder kan zelf om deze gegevens vragen maar het is de bedoeling dat u deze gegevens uit uzelf verstrekt. Als u zich niet aan de informatieplicht houdt kan de rechtbank u oproepen voor een verhoor.

http://www.wsnp.rvr.org/faq.cfm?section=burger
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank jullie wel voor de antwooden!! Ik ben een stuk wijzer geworden!

Andere antwoorden (1)

Alleen het vrij te laten bedrag mag zelf behouden worden. 'Extraatjes' zoals nabetalingen komen terecht op de boedelrekening. Hetzelfde geldt voor belastingteruggaven. De berekening van het vrij te laten bedrag is na te lezen in de verslagen die halfjaarlijks worden toegestuurd.

Zelf heb ik voor een cliënt die in de WSNP viel wel eens uitstel van belastingaangifte aangevraagd, omdat er belastingteruggave mogelijk was. Door het uitstel kwam de belastingteruggave pas na de periode van WSNP.
fisbel