Als ik blijf zitten, ben ik dit jaar dan nog leerplichtig? Want ik snap de helft van mn lessen toch niet meer.

Ik ken een gast uit de supermarkt, die blijft dit jaar ook zitten in 4 havo. Alleen op een andere school. Ik blijf ook zitten, in 5 vwo, maar ik heb veel lessen gemist in verband met een uitwisseling en laksheid. Hierdoor volg ik van al mijn exacte vakken de stof niet meer en ben ik ook niet echt meer gemotiveerd. Deze gast uit de supermarkt moet eind van het jaar wat verslagen inleveren (zodat hij toch laat zien dat hij wat heeft gedaan) maar hoeft niet meer in de lessen te zitten. Kan ik dat ook voor elkaar krijgen? Of is dat eigenlijk streng verboden? Want ik mis echt een stukje motivatie en heb superveel open uren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens de wet ben je leerplichtig tot je 16de en moet je voor je 23e volgens mij een MBO diploma niveau 2 hebben.
Ook is het verplicht om voor je 18de een startkwalificatie te hebben. Dus als je pas in 4HAVO zit en je bent nog onder de 18 dan ben je verplicht om alle lesuren die je school je opgeeft naar school te gaan. Doe je dit niet dan kun je op een gegeven moment bij de leerplicht ambtenaar komen en kan die je een taakstraf of boete geven. Er zijn uitzonderingen maar daar valt geen motivatie niet onder.

Kijk voor meer info op deze site.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gast108391 zit niet in 4 Havo maar in 5 VWO. Wel de vraag goed lezen, secondwar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vul VWO5 in en het antwoord verandert niet. Het gaat erom of de vraagsteller 18 is of niet want het is zeker dat er geen startkwalificatie is.

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk ben je al 16 geweest, en word je het komende jaar 18, is dat correct?

De leerplicht geldt tot het einde van het schooljaar waarin je 16 wordt. Waarschijnlijk ben jij niet meer leerplichtig, omdat de meeste leerlingen in de 5e ouder zijn dan 16.

Na de leerplicht start de kwalificatieplicht. Dat betekent dat je je in moet spannen om een startkwalificatie te halen. Dat is een havo- vwo- of mbo-2 diploma, of hoger natuurlijk. Het verschil met de leerplicht is dat je niet meer per se de hele dag naar school hoeft als je dat niet wilt. Je mag ook werken en leren combineren op het MBO, bijvoorbeeld. Als je maar een opleiding volgt. Die kwalificatieplicht loopt tot de dag waarop je 18 wordt. Dus niet - zoals bij de leerplicht - nog tot het einde van dat schooljaar.

Waarschijnlijk ben jij dus niet meer leerplichtig, maar heb je wel de kwalificatieplicht. Hoeveel lessen jij moet volgen, hangt af van hoe de school hiermee om gaat. Het kan zijn dat een school ermee instemt dat je een aantal lessen niet meer volgt als je al weet dat je het jaar over zult moeten doen. Dat mág dus, zeker als jij ouder bent dan 16 en als het niet volgen van die lessen wel gewoon leidt tot het halen van je diploma. Ze zouden je dus een ontheffing kunnen geven van de aanwezigheidsplicht van een aantal lessen, of je een vervangende opdracht geven. Of ze dat doen, hangt af van de schoolregels en de flexibiliteit van de mensen die op jouw school de regels maken. Het kan ook zijn dat ze niet willen afwijken van de regels, juist omdat ze bang zijn dat je nog minder gemotiveerd raakt als je amper meer lessen hoeft te volgen, of omdat ze bang zijn dat andere leerlingen dan ook ontheffingen willen. Maar je kunt hier dus zelf over onderhandelen, dan merk je vanzelf wat er mogelijk is. Ik zou trouwens als ik jou was voor de vakken die je wél kunt volgen, proberen om alles te halen, zodat je misschien volgend jaar een vrijstelling kunt krijgen. Misschien wil je als je 18 bent wel starten met rijlessen ofzo, dan kun je een paar vrijstellingen goed gebruiken.

Wel volgend jaar weer jezelf een schop onder je kont geven en voor dat diploma gaan hé? Een jaartje langer over je school doen is echt niet erg, je kunt nog lang genoeg werken straks. Maar geen diploma halen is echt jammer, zeker als je het qua intelligentie wel kunt allemaal. Het gevaar is een beetje dat je ongemotiveerdheid van dit jaar gaat overslaan op volgend jaar, en dat moet je echt niet laten gebeuren. Succes!