Moet ik omzetbelasting betalen als ik buiten EU goederen verkoop?

Ik verkoop goederen buiten de EU (naar Amerika). Hier betaalt de koper zelf state sale taxes. Moet ik dan ook nog 21% BTW betalen of hoe zit dat?

2 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Jij kunt zelf geen sales tax berekenen, want die is gebaseerd op de state waar de goederen verkocht worden. Lever je vanuit Nederland naar de US, dan zet je 0% btw op de factuur, maar neem je de omzet wel mee in je btw aangifte. Lever je vanuit een ander land, dan gelden de btw regels in dat betreffende land.
paulus811
2 jaar geleden
anoniempje128
2 jaar geleden
Dus uiteindelijk betaal ikzelf wel 21% btw?
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
Hoe bedoel je dat? Als je een ondernemer bent, kun je de betaalde btw terugvorderen.
(En als je BTW in rekening brengt, moet je dat afdragen.)
paulus811
2 jaar geleden
@anoniempje, nee je betaalt geen btw want je hebt het niet in rekening gebracht. Maar je neemt het wel op in de aangifte, want bij controle moet je aantonen waarom je het 0% tarief hebt gehanteerd. @ikhebgeenidee, de btw op de inkoop (als die in NL is) moet je betalen bij aankoop en kun je vervolgens terugvorderen. Maar bij verkoop factureer je tegen 0% btw, een afnemer in de US kan de btw niet terugvorderen in Nederland (binnen de EU kan dat wel waar je wel btw berekend, maar dat is nogal omslachtig)