verhuur koophuis aan ex-partner en huurtoeslag?

Ik zou graag mijn koophuis aan mijn ex-partner verhuren zolang zij niks heeft gevonden zodat ik een huurhuis kan huren voor die tijd.

Alleen kan mijn ex-partner de huur niet betalen zonder dat ze huurtoeslag ontvangt.

De vraag is dus kan ik mijn koophuis verhuren aan mijn ex-partner en kan mijn ex-partner hier huurtoeslag voor ontvangen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.6K
Antoni
9 jaar geleden
Juridisch gezien of financieel gezien? Mag het (juridisch) of kan het (financieel)? Wat wil je precies weten? Of het financieel mogelijk is (met name het ontvangen van die huurtoeslag), daar kan niemand iets over zeggen zonder de details te weten over inkomen van de ex-partner, en de hoogte van de huur. Daarover kan je dus het beste informeren bij de Belastingdienst, want ik raad je aan die gegevens niet hier bekend te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn ex-partner blijft onder de grens voor het ontvangen van huurtoeslag en de huur zal ook onder de liberalisatiegrens van 699 blijven. Daarmee voldoet ze aan de eisen om huurtoeslag te ontvangen. Daarnaast zal ik me laten uitschrijven (ook een vereiste) omdat ze anders een toeslagpartner heeft. Juridisch weet ik dat je officieel toestemming moet vragen aan je hypotheekverstrekker, maar ik vraag me af of dit echt nodig is aangezien het waarschijnlijk gaat over maximaal een jaar. Maar mijn vraag is eigenlijk of iemand weet of ik hierdoor problemen zou kunnen krijgen omdat het gaat om mijn woning?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
U bent beiden op alle gebied vrij in het doen en laten. Er is niets mis met uw handelwijze. Als uw ex aan de voorwaarden voldoet krijgt zij waar zij recht op heeft.De bestreffende instanties nemen de beslissing. Dus gewoon doen wat u van plan bent.

Het beste antwoord

1. Van belang is of u het verzoek tot echtscheiding al heeft ingediend (of al gescheiden bent) én dat u zich heeft laten uitschrijven uit de woning. Pas na echtscheiding + uitschrijving bent u niet langer fiscaal c.q. toeslagpartner meer.
2. Bovendien is van belang of de koopwoning volledig uw eigendom is (100%) Zo te lezen wel, maar als uw ex 50% eigenaar is van de woning is huurtoeslag niet mogelijk.

Als op beide hierbovenstaande vragen bevestigend kan worden geantwoord is er waarschijnlijk huurtoeslag mogelijk. U bent immers geen fiscaal partners en toeslagpartners meer van elkaar. U bent dan de verhuurder van de woning. Dat maakt in principe geen verschil met verhuur door een woningbouwvereniging.
Resteert of uw ex voldoet aan de algemene voorwaarden voor huurtoeslag. Volgens uw informatie is dat het geval.

Toestemming van de bank wordt vrijwel uitsluitend gegeven als u verhuurt via de Leegstandswet. Dat kan maximaal voor 5 jaar. Op internet kunt u veel informatie hierover vinden. Googelen op: koopwoning + leegstandswet.

Van belang is in uw situatie ook wie de hypotheekrente betaalt. Waarschijnlijk bent u dat. Volgens de echtscheidingsregeling kunt u nog maximaal 2 jaar na uitschrijving de hypotheekrenteaftrek voor de eigen woning toepassen. Slechts voor 50%, ook als u het volledige bedrag betaalt. De andere 50% kan eventueel in aftrek worden genomen als er een alimentatieverplichting van uw kant is. Ex moet dan de ontvangen alimentatie als inkomen opgeven. Ook over het eigenwoningforfait valt nog wel iets te vertellen, maar valt voorlopig buiten uw vraag.

De woning blijft volgens de echtscheidingsregeling dus nog maximaal 2 jaar voor u in Box1. Daarna komt de woning in Box 3. Hypotheekrenteaftrek is voor u dan niet langer mogelijk, huuropbrengsten zijn vrij.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je heldere uitleg!

Andere antwoorden (1)

Aanvulling
De hoogte van de hypotheekrenteaftrek is afhankelijk van de percentage van eigendom van het huis. Dus als je 70% eigenaar bent van het huis, dan mag je maar 70% van de rente aftrekken.

En als je 100% eigenaar bent, dan 100% aftrek. Zie voorbeeld van de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Waarom geef je hier een antwoord bestaande uit een aanvulling? Een aanvulling op het antwoord van fisbel kan je gewoon bij de reacties op zijn antwoord zetten! Dat is veel duidelijker dan de informatie geven in een antwoord.